Hvala, dečki
Tatamata je postavio dobro pitanje oko toga što će nam uopće DSP kada ga možemo zamijeniti
old school parametričkim equaliserom. Da možemo dati neki suvisao odgvor, ajmo probati razbiti prvo problem na dva dijela.
Prilikom korekcije akustike, u ovom smislu mislim na arbitrarne metode, moramo razdvojiti ono što se dešava u dvije zone:
1. do otprilike 150 Hz i
2. preko otprilike 150 Hz.
Rekao sam u jednom od prethodnih postova da je prostorija za slušanje do oko 150 Hz, i ovdje mislim na prostorije standardnih gabarita do 50ak m2, zapravo spojena sa zvučnikom. Razlog je modalno polje u kojem dolazi do pojave stojnih valova i predugog zaostanka pojedninih uskih područja niskotonskog spektra s vrlo dugim trajanjem u odnosu na ostatak spektra.
Znači, imamo svojevrsnu akumulaciju energije u uskim pojasima. Centralne frekvencije tih pojasa koreliraju s dimenzijama prostorije. Vjerovali ili ne, to ne mora nužno biti problem u svim prostorijama.
Neke prostorije imaju povoljan međusobni omjer dimenzija tako da se i stojni valovi vrlo elegantno nastavljaju jedan na drugi i ne dolazi do prevelikih odstupanja u frekvencijskoj karakteristici niskih tonova. Doduše, takve prostorije su rijetkost. Vjerojatnije je da će u svakodnevnom slučaju oprema za reprodukciju biti smještena u prostorije raznovrsnih dimenzija i da će doći do pojave velikih nelinearnosti u frekvencijskom odazivu.
To je ono što se tiče frekvencijskog odaziva, ali unatoč dobroj modalnoj raspodjeli u prostorijama s povoljnim omjerom dimenzija, ostaje vremenska komponenta, decay ili koliko brzo zamire pojedini dio spektra. Kod prostorija s povoljnim omjerom dimenzija ne dolazi do velikih odstupanja u vremenu između pojedinih modova, pa zbog toga može biti jednostavnije riješiti problem sobne akustike u niskim tonovima dodavanjem širokopojsnih bas apsorbera. Ili uopće možda neće trebati dirati jer slušni test pokazuje da se ne čuju značajne koloracije.
Ok, kako se to reflektira na naš DSP sustav? Ako bi išli utišavati pikove, a dolove ostavili na miru, zadaća DSP sustava koji za ovo područje glumi najobičniji parametrički equaliser u digitalnoj domeni je jednostavna. Rekli bi i da je malo overkill, pretjerano sofisticiran.
Koje su mu prednosti u odnosu na analogni uređaj? Ne unosi šum, moguće su brojne korekcije bez multiplikacije problema i ima zgodne gumbiće.
Mane? Kao da idemo u izlazak u grad s tenkom, pretjerano sofisticiran za pojedine korisnike, visoka cijena zbog AD/DA konverzije, nekad pretjerana kompleksnost, nema sexy retro look kao analogni EQ.
Oba u ovom smislu ne utječu na vremensku komponentu!
Treba sagledati ova dva uređaja kao dva različita načina za istu stvar - minimalno faznu ekvalizaciju. Dokle god DSP sustav ne vrši ništa drugo osim spomenutog, tada je takva investicija bacanje novca kroz prozor. U nekim relativnim veličinama, jednostavno je preskup za ono što nudi.
Zašto su nam i jedan i drugi interesantni? Zato što istraživanja koja su provedena na nekoliko različitih strana, uključujući i Tomlinsona Holmana THX-a, govore u prilog ekvalizaciji. Bolje je imati ekvalizacijski ispravljeno niskotonsko područje nego neispravljeno, pa nauštrb nijansi koje unesu u srednjetonski i visokotonski dio spektra. Doduše, to je lakše tvrditi u okruženju u kojem se nalazi npr. nekakav aktivni subniskotonski zvučnik s vlastitim parametričkim EQ-om nego višestazni zvučnik koji će se češće naći u audiofilskoj slušaonici.
---
Ovo gore se tiče onih koji misle ubaciti uređaj u lanac između izvora i pojačala. Za computer audio freakove kakvih je sve više, većina softvera za reprodukciju glazbe ima vlastite parametričke ekvilajzere. Za nula kuna moguće je poboljšati kvalitetu zvuka niskotonskog područja. Zašto ne probati? Za početak, i aplikacija na telefonu koja može mjeriti glazbeni spektar (spectrum analyser) može biti ok.
---
Nijedan od ovih načina neće riješiti modalne pojave do kraja i na 100% zadovoljavajući način, ali kao kompromis između investicije u akustiku prostora i jeftinog ili besplatnog tweaka - treba pokušati.
Editirao Spužva Bob - 04.ožujak.2018 u 15:38