Hi-Fi

pretraga  


Audio Epilog - Pimienta - Audiofil - feel the sound -

Audio Epilog - Pimienta

Čokolada na steroidima


Popularnost Čokolada nitko ne može osporiti. Testove u hi-fi časopisima prolaze sa vrlo visokim, često maksimalnim ocjenama. Ono što iznenađuje je da to uspjevaju i sa daleko većom cijenom nego što je to slučaj kod nas. Naime, AudioEpilog Pimienta zvučnici izvan granica Lijepe Naše koštaju dosta više (50%+)! Eesto možemo čitati kako neka komponenta zvuči daleko bolje nego što to cijena sugerira, pa se ista uspoređuje sa dvostruko, čak trostruko skupljom od nje same! Problem nastaje kada pročitate test spomenute trostruko skuplje komponente i saznate kako i ona svira bolje nego neke druge, isto tako trostruko skuplje... i tako bez kraja. Što dalje?!
Naravno, što drugi misle o zvučnicima koje sam imao na testu nije tema ovog članka. Oni vještiji čitanju između redaka su shvatili poruku. Poanta je da su testovi u raznim časopisima potvrdili kako pred sobom imam zvučnik visoke klase. No, zapitajte se jednu stvar. Kada ste zadnji put pročitali totalno negativan test neke komponente? Vjerovatno nikad, jer takvi časopisi ne opstaju dugo na tržištu. U jedno možete biti sigurni; potpuna objektivnost je vrlina koja krasi samo review-ere koji za svoj posao nisu plaćeni, nego ga rade iz čiste ljubavi. Prema glazbi, po mogućnosti…

Looking for the new world…
U potrazi za novim svijetom, Audio Epilog je 1999. godine na tržište izbacio Neil Young seriju. Najmanji par se zvao Zuma, Cortez je bio nešto veći, a Harvest jedini samostojeći. Moon je popunjavao prazninu između Corteza i Harvesta. Svi su bili bazirani na Focal driverima. U međuvremenu, Dean L. nastojao je ostvariti suradnju sa još nekim proizvođačima zvučničkih jedinica. Rezultat truda je kompletna nova serija bazirana na Scan-Speak visokotoncu (19mm) i HDS midbass jedinicama (134 i 164mm). Naravno, postoji i skretnica koja je dakako sačinjena od dijelova visoke kvalitete uz minimalistički pristup.
Detalje možete naći na službenoj stranici Audio Epiloga.

On the shore lay Montezuma…
Zapravo, ispred mene su ležale male Pimiente; najmanji model iz trenutne Eokoladne serije. Relativno mali zvučnik (337x186x322mm VxŠxD) prvo šokira svojom masom. Radi se o 9,5kg što je svakako respektabilno za ovu klasu zvučnika (što se ujedno odnosi i na cjenovni razred)! Gore spomenutom visokotoncu društvo pravi manji od dva HDS drivera, promjera 134mm. Navedena snaga je 100W, osjetljivost 88dB/W/m i frekvencijski odaziv 50Hz-20kHz (tolerancija se ne spominje). Bass reflex otvor se nalazi na stražnjoj strani pored prilično masivnih konektora (bez mogučnosti bi-wiringa). Dakako, u mjerenje odaziva ili osjetljivosti zvučnika se nisam upuštao, iako je slušni test bacio sumnju na navedenu osjetljivost. Usput; dostupni finiši su (osim standardnog crnog) DeVil i Virgo White.
Pimiente je za vrijeme testa tjerao Musical Fidelity A2 integrirac u A klasi (25W po kanalu) preko van den Hul CS122 kabela. Izvor zvuka je bio stari, kultni Marantz CD-67SE spojen van den Hul D102mkIII interkonekcijskim kabelom. Stalci su samogradnja gotovo identične konstrukcije kao što je slučaj sa originalnim stalcima, no ovi su 11cm veći (68cm).
Soba je relativno mala, cijelih 14m2 te vrlo dobro dampirana. Ispod komponenti korištena su neka pomagala (platforme), no o tome isto tako više u opisu zvuka. Kasnije su isti poslušani i kod vlasnika zvučnika u njegovom sistemu (Arcam A65+/Cambridge Azur 640/DacMagic2 mkII/originalni stalci/vdH+cardass ozicenje i nešto veća soba) .

Happiness is not a matter of intensity but of balance, order, rhythm and harmony…
Kako ništa nije savršeno, tako nije ni mala Pimienta. Nemojte zamjeriti na još jednom uvodnom poglavlju prije nego se bacim na opis samog zvuka jer je ovih par redaka ključno za razumjevanje problema na koji sam naišao.
Pojavom tranzistora i digitalnih medija audio svijet je krenuo u totalno drukčijem smjeru. Subjektivne slušne testove često su zamjenjivala laboratorijska mjerenja. Boljim pojačalom se smatralo ono koji je imalo manju vrijednost THD-a (laički; izobličenja), watti više nisu bili problem pa je veliki dio pojačala nudio i do nekoliko stotina. CD kao medij ponudio je glazbu bez popratnih šumova, pucketanja i trošenja same ploče, obečavajući pritom maksimalnu prirodnost zvuka i vjerno prenošenje originalnog zapisa. Da li je to stvarno tako ili se nešto zaboravilo? Da, zaboravilo se na glazbu i kako ona zapravo zvuči. Unatoč vrhuskim mjernim podacima, većina pojačala osamdesetih godina zvučala je katastrofalno.
Pretjerivanje sa povratnom vezom (u svrhu smanjivanja izobličenja), i ugađanje pojačala prema osciloskopu umjesto prema glazbi i ljudskom uhu rezultiralo je uređajima koji su bili kompletno lišeni emocija. Krivac bi često bio neprirodan balans, odnosno odnos između visokotonskog, srednjotonskog i dubokotonskog dijela spektra. Dovoljan je mali pomak bilo kojeg dijela spektra prema gore ili dole da glazba postane nezanimljiva, nerealna, ili u ekstremnim slučajevima neslušljiva.
Opreznim doziranjem decibela na točno određenim mjestima moguće je stvoriti privid izuzetno transparentnog zvuka, ili upravo suprotno; zatvaranjem srednjotonskog dijela spektra sakriti neke nedostatke. Kako god bilo, ovakve anomalije mogu zvuk učiniti izuzetno atraktivnim, detaljnim ali oduševljenje obično traje vrlo kratko (neki nikad ne shvate), a naš audiofil nakon gašenja sistema otkriva da je slušanje glazbe bilo naporno iskustvo ali ne može utvrditi u čemu je problem jer je sve zvučalo savršeno. Iskreno se nadam da su se neki prepoznali u ovom opisu te planiraju poraditi na rješenju. 1995. godine Martin Colloms (Stereophile - http://www.stereophile.com//features/127/index4.html) je napisao nešto vrlo slično:

It's not readily appreciated that a loudspeaker's treble balance exercises a powerful control over perceived clarity, right into the midrange. The perception of a loudspeaker's quality hinges strongly on the balance the designer has achieved between the midrange and treble levels-both in the on-axis frequency response and in the acoustic power delivered to the room.
This is very critical, and if a speaker system lacks sufficient clarity, the designer may be led, intuitively or deliberately, to lift the treble power to improve things. It is amazing what can happen with as little as 0.5-1dB of treble lift, but this is a very dangerous procedure, as too much treble energy will disturb the neutrality and tonal accuracy of the sound. Violins become edgy, flutes breathy, and vocalists have too much toothy or sibilant emphasis. In addition, treble-dominant sounds no longer sit back in the soundstage, where the record producer intended them to be.


Zvučnik osim ispravnog balansa treba biti i dinamički sposoban da bi mogao realno reproducirati zapis sa Vašeg omiljenog albuma. Naravno, na balans velik utjecaj ima i prateca elektronika, kabeli i interakcija sistema i prostorije. Nekad je potrebna vrlo mala promjena da bi postigli glazbenu ekstazu; a na Vama je da ju napravite.

And his subjects gathered 'round him
Kako bi se stavili u potrebno rasploženje predlažem jedan beljski Muškat Otonell kojega nije puno ostalo nakon prvog ozbiljnijeg slušanja. Dean bi vjerovatno preporučio kakvu dobru Tequilu i pivo, no toga na žalost nije bilo pri ruci ;-)
Za slušanje nisam posebno birao albume već sam išao redom po kolekciji, prema raspoloženju. Zvuk se nije puno mjenjao i lako ga je staviti u određeni kalup, pa se može opisati bez potrebe za spominjanjem određenih pjesama.

Prostoriju je napunio zvuk daleko veći nego što sam očekivao. Izvrsno raspoređena pozornica, osjećaj dubine na koji nisam navikao u svojoj sobi, bez obzira koji zvučnici su se prethodno zatekli na stalcima. Širina zvučne slike nije privlačila pažnju na sebe, što je obično dobar znak, jer nije prevelika niti premala. Već nakon prvih nota jasno je da se radi o zvučniku ogromne rezolucije, daleko iznad prosječnog zvučnika tog cjenovnog razreda (5.750kn). Proac Response 1SC i Diapason Preludi su mi se konstantno vrtili po glavi. Iako je kompletna zvučna slika imala vrlo dobru dubinu, konstantno je bila pomaknuta lagano prema naprijed. Instrumenti su bili poslagani ispred zvučnika, a vokal je dominirao svakom pjesmom i bio najistureniji. Rezultat je bio zvuk poput onoga kada sjedite negdje u prva 3 reda koncertne dvorane.
Gomila zraka oko instrumenata i njihova odlična separacija omogućavali su traženje i najsitnijih detalja skrivenih duboko u snimci, ako to poželite raditi. U jednoj pjesmi Dire Straitsa sam jasno mogao odrediti tren u kojemu ton-majstor pali mikrofone prije nego se začuju vokali - nešto što nikad prije nisam primjetio.
Pimienta je isto tako vrlo brz, dinamičan i žestok zvučnik što je došlo do izražaja sa raznim live snimkama bluesa i rock-a. Velike glasnoće nisu problem, Pimienta voli galamiti.
Bitna stvar kod rock-a je i bass! Protiv fizike nije moguće, ali kad se uzme u obzir volumen kutije, Pimienta je sposobna istiskati par impresivno dubokih nota! Bass se može opisati kao dobro odmjeren i dubok, ali zna faliti volumena, gornjeg bass-a, onoga što zvuk čini punim, gustim, organskim.
Visokotonsko područje je odlično odmjereno, nikad napadno, uvijek nenametljivo i ugodno. Od šuškanja metlica bubnjara (Norah Jones) do žestokog kažnjavanja činela sa glazbom poput Extreme-a, ili Steve Vai-a, Pimienta nikad nije ubola u uho. Vrlo dobro!

Za sad je sve uglavnom pozitivno i Pimienta je davno opravdala svoju cijenu. No, nešto fali. Na manje probleme sam naišao kod prezentacije najbitnijeg dijela spektra. Sve se vrti oko sredine. Dio tonskog spektra koji je zadužen za prezens, osječaj prisutnosti; definitivno je naglašen. Poznam svoj sistem u dušu i stojim iza toga da je odlično izbalansiran te nije sklon ovakvim koloracijama, zapravo, ugođen je na upravo suprotno. Sredina je bila donekle suha, a vokalima je znalo faliti volumena. Mark Knopfler, Joe Cocker, Dado Topić, Norah Jones; svi su zvučali nešto tanje nego što bi trebali. Spomenuto su primjetili mnogi audiofili u prolazu, a najiskusnijeg je izbacilo iz takta već unutar prve minute.
Da se razumijemo, zvučnik podešen na ovaj način zvuči vrlo atraktivno i to će mnogima odgovarati. Radi se o nijansi koja neke neće uopće zamarati, no mene je jednostavno sprečavala da se prepustim uživanju u glazbi. Uklanjanje Audio Story platforme ispod CD playera te mramornih ploča ispod pojačala je popravila ukupan dojam, kao i zakretanje zvučnika prema unutra tako da su gledali točno prema mjestu sa kojega se slušalo.

Vokal se vratio u liniju sa ostatkom benda (uglavnom) ali je i dalje zvučao tanko, kao da su driveri smješteni u slobodnom prostoru, a ne u kutiji. Sličan dojam sam stekao kod prijatelja čiji su zvučnici, uz napomenu da je kod njega vokal gotovo na mjestu, ali uz gotovo iste anomalije.

Zaključak
Još jednom moram napomenuti kako se radi o izvrsnom zvučniku. Vrlina ima puno a sa manama se može izaći na kraj. Cijevna pojačala klasičnog cijevnog, sirupastog zvuka su ono što je doktor propisao. Pogledajte pentodna pojačala tvrtki ASV, Unison Research, Synthesis… Na wattima ne treba škrtariti jer se Pimienta pokazala kao ukupno tiši zvučnik i eventualno teži teret nego moji trenutni JMLabovi (kojima je Stereophile izmjerio 88dB/w/m,iako tvornica navodi 89,5dB). 30ak W po kanalu bi bilo dosta. Dodajte malo više za slučaj da se radi o tranzistorima. Pimienta ima dosta konkurencije. Većina Vas i sama zna što sve postoji u ovom cjenovnom razredu. Dozvolite da spomenem samo svog favorita - JMLab Cobalt 806S.
Pitanje je koliko se isplati ulagati u ostatak sistema da bi zadovoljili potrebe relativno malog zvučnika. Ako Vam je soba do 15m2 nemate previše izbora, no ako je oko 15m2 ili veća, gotovo sam siguran da je Peyote (model iznad) bolji izbor, za tek neznatno veću cijenu.

He came dancing across the water
Cortez, Cortez
What a killer.
--Neil Young



REAKCIJA PROZVOĐAČA:

Dragi Dalibore,
 
Hvala na obavljenoj recenziji naše Pimiente i nadam se da će i u budućnosti biti prilike da i druge modele iz naše Chocolate serije testirate u vlastitim uvjetima, na vlastitom hifi sustavu. Drago mi je da je subjektivnost jedino što vlada u vašim recenzijama, jer mislim da samo tako šira publika može dobiti jasnu i osobnu sliku o vrijednosti recenziranih proizvoda izravno iz ušiju neovisnog recenzenta.
 
Malo sam zbunjen pojedinim čudnim reakcijama na forumu. Imam dojam da su ljudi navikli na onu staru, toliko poznatu i čitljivu u inozemnim medijima: "Tko plaća reklamu - ima dobar test". Dobro je da razbijate taj cliche, jer osobno smatram da samo potpuno neovisan medij moze steći čitanost i vjerodostojnost u očima publike.
 
Mi ćemo, kao mala manufaktura iz male zemlje, uvijek rado očekivati vase testove i biti ili sretni ili nesretni ishodom. Želja nam je proizvesti najbolje zvučnike što možemo, napraviti proizvode koji će ljubitelje glazbe usrećiti, a rezultat ovisi samo i isključivo o našem znanju i sposobnostima. Vaš posao recenzenta MORA OSTATI NEOVISAN! Stoga žalim sto se ponekad koplja znaju lomiti o one koji su slobodni umom i perom.
 
Želimo Vama i audiofil.net stranicama puno uspjeha i ustrajnosti u daljnjem radu.
 
Pozdrav
Dean Leđenac, dipl.ing.el.
Audio Epilog


INFO BOX

Audio Epilog - Pimienta
cijena: 5750 kn

proizvođač:
Audio Epilog
Tratinska 24
Zagreb
tel: 01/3691-237
www.audioepilog.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
prostor, dinamika, rezolucija, kvaliteta izrade
moglo bi bolje
naglašena atraktivnost

 



NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Predstavite se
- Pozdrav
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Uradi sam
- DIJELOVI: TREBA MI...
Forum: Dodatni pribor
- Kriogenizacija lampi i ostalih komponenti
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: CD i ostali mediji
- Video klub
Forum: Audiofil.net klub
- Klub 28.10.2017 Wilson Audio Yvette premijera
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?

UPRAVO SE ČITA


NAD-C-542
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD Player
napisao: Dražen Kokanović
GamuT CD1  MkII
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD Player
napisao: Daniel Modrić
PMC OB1
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Monitorski zvučnik
napisao: Roko Žodan (Helicon)
47 Laboratory - Gaincard
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Daniel Modrić
HI-END show 2005 Munchen
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: tekst: Vlado JR / slikali: Damir, Vlado Jr

POSLJEDNJE NOVOSTI


Technics ponovo u Hrvatskoj !
Paradigm Persona 9H
ifi Nano iOne USB
ifi Nano iDSD LE