Hi-Fi

pretraga  


Gradient Revolution - Audiofil - feel the sound -

Gradient Revolution

Mala finska tvrtka ili bolje rečeno manufaktura Gradient započela je proizvodnju zvučnika 1984. godine. Svjetsku slavu u audiofilskim krugovima stekla je izradom subwoofera za originalne verzije legendarnih elektrostatskih zvučnika Quad 57 i Quad 63. To su ujedno i prvi subwooferi koje je veliki Quad integrirao u svoje zvučničke sustave.
Prvi prototip modela Revolution, inače Gradientovog "flagship"-a predstavljen je 1993. godine, a službeno je debitirao 1994. na CES-u u Las Vegasu. Od tada je doživio nekoliko manjih izmjena i nadogradnji tako da je danas aktualni model koji je ujedno i predmet testa zapravo četvrta verzija.
Nakon 2001. godine moguća je nadogradnja Revolution zvučničkog sustava sa aktivnom skretnicom (projektirana i izrađena u suradnji s danskim GamuT-om) za ugađanje bas područja uz opciju implementacije dodatnih bas sekcija.



Slika 1. - Gradient Revolution
(desno) i Active opcija (lijevo)

GRADIENT FILOZOFIJA
Inače, tvrtka Gradient ne oslanja se na agresivni marketing i blještave reklame kao neka od danas najvećih imena u produkciji zvučničkih kutija, već do svojih kupaca dolazi usmenom predajom, tj. preporukom. Vlasnik i glavni konstruktor g. Jormi Salmi veliki je ljubitelj klasične glazbe, kao i svi ostali zaposlenici Gradienta, tako da su česti posjetitelji živih koncerata. Ta se predanost glazbi osjeća u svakom njihovom proizvodu kojih nema puno da bi se mogao napraviti veliki katalog, ali je zato svaki od njih specifičan i studiozno konstruiran.
Kako je utjecaj sobne akustike na zvuk audio sustava od presudnog značenja u Gradientu se pri izradi zvučnika vode pristupom da konstrukcija mora biti takva da minimizira negativne utjecaje sobe. Cilj je napraviti zvučnike koji će besprijekorno reproducirati glazbu u prosječnim, npr. dnevnim sobama. Tako je nastao i njihov top model Revolution gdje su ujedinjene najbolje karakteristike velikih panelnih zvučnika (generiranje stojnih valova samo u jednom smjeru, te usko polje disperzije bas frekvencija čime se smanjuju nepoželjne sobne refleksije) i malih monitora (precizna i bogata zvučna kulisa).

TEHNIEKI USTROJ
Radi se o trostaznim zvučničkim kutijama, te tu prestaje bilo kakva sličnost sa poznatim komercijalnim ustrojima.
Za bas područje zadužene su po dvije 30-centimetarske dugohodne membrane iz danske Peerless produkcije. Iste su jedinice ugrađene i u već spomenute legendarne Quadove ESL 63 elektrostate. Kod Revolutiona one su smještene i pričvršćene na otvorenoj ploči (tzv. "open baffle" konstrukcija, tj. ploča bez kutije), pa kako nema kutije zrače dipolno. Zbog toga je dijagram zračenja bas frekvencija u obliku broja 8 što je inače karakteristika panelnih zvučnika (slika 2.). Uslijed spomenutog dipolnog zračenja eventualni stojni valovi mogu se pojaviti jedino u smjeru zračenja (ne na relaciji pod-strop ili između bočnih zidova) za razliku od klasičnih zvučničkih ustroja gdje se javljaju u svim smjerovima.
Oba drivera rade u frekvencijskom opsegu od 30 Hz (-6 dB) do 200 Hz (±2 dB). Na taj je način s obzirom na dipolnu konstrukciju bitno smanjena mogućnost pojave stojnih valova čak i u manjim sobama kada se zna da većinu njih uzrokuju frekvencije ispod 200 Hz. Bas sekciju se rotacijom može postaviti u 3 moguća položaja (pomaci od 120o u odnosu na visokotonsko-srednjetonski driver - Slika 3.) čime se određuje optimalni smjer zračenja bas jedinica u odnosu na prostor gdje su zvučnici smješteni. Tako npr. ako oni iz bilo kojeg razloga moraju biti postavljeni neposredno uz stražnji zid, zakretanjem bas sekcije u poziciju da dipolno zrači prema bočnim zidovima može se riješiti problem stojnih valova i ugađanja bas područja. Radi što bolje kontrole i definicije basa, te njegovog finog podešavanja neophodno je i poigravanje sa udaljavanjem/približavanjem zvučničke konstrukcije u odnosu na zidove kao i eventualno zakretanje prema slušateljskoj poziciji.



Slika 2. - dijagram zračenja bas sekcije
(lijevo) i unutarnji izgled bas sekcije (desno)

Sve to je detaljno obješnjeno u uputama koje se isporučuju sa Revolutionima (dostupno i na webu) i koje su bez obzira na to koje uređaje i sobu posjedujete pravi mali priručnik o odnosu sobne akustike i zvučnika. Zbog toga ih kao izrazito korisno štivo preporučujem svakom audiofilu.

17-centimetarski driver norveškog Seasa izrađen od staklenih vlakana (fiberglas) brine se za frekvencijsko područje od 200Hz do 2800 Hz, a 25-milimetarski aluminijski kupolasti visokotonac koji se nalazi u centru srednjetonca čineći koaksijalni driver zadužen je za frekvencije do 20 kHz. Takvim se ustrojem simulira točkasti izvor zvuka u području od 200 Hz do 20 kHz. Driver radi u zasebnoj kutiji izgleda krnje piramide i smješten je na vrhu bas sekcije (Slika 4.).



Slika 3. - Mogućnosti rotacije bas sekcije (dvostruka strelica pokazuje smjerove zračenja bas sekcije, dok jednostruka pokazuje smjer zračenja frekvencija iznad 200 Hz).



Slika 4. - Kutija u kojoj radi koaksijalni Seas driver (lijevo) i vrh bas sekcije na koji se ta kutija postavlja (desno)

Zračenje ove jedinice je srcolikog (kardioidnog) oblika i uglavnom je usmjereno prema naprijed. Zbog toga je zračenje unazad atenuirano u omjeru 100:1 čime je anuliran utjecaj prvih refleksija od stražnjeg i bočnih zidova. Dizajn kabineta također je takav da su maksimalno izbjegnute unutarnje refleksije i utjecaj kutije na sam zvuk.



Slika 5. - dijagrami zračenja koaksijalnog Seas drivera

UTJECAJ USTROJA NA ZVUK
Frekvencijski spektar Gradient Revolutiona u poziciji slušatelja izrazito je linearan što je posljedica navedenih dijagrama zračenja. Ciljanim zračenjem izbjegnute su gotovo sve prve refleksije tako da zvučnik bez obzira na sobnu akustiku zadržava prepoznatljiv zvuk lišen koloracija koje nastaju kao posljedica tih refleksija, a na taj se način održava i izrazito visoki nivo linearnosti frekvencijskog odziva. Pojednostavljeno rečeno utjecaj sobe sveden je na minimum.
Za vrhunske performanse potrebna je kvalitetna skretnica koja će drivere povezati u bezšavnu cjelinu. Korištena je 3. (18 dB / oktava) i 4. reda (24 dB / oktava) uz probrane i pomno selektirane dijelove kao što su zračne zavojnice, poliester-film kondenzatori, te otpornici velike kakvoće.
Deklarirani frekvencijski odziv je od 50 Hz - 20 kHz (±2 dB) sa padom od -6 dB na 30 Hz. Minimalna impedancija iznosi 5 ohma i na tu vrijednost spušta se pri frekvencijama ispod 200 Hz, dok osjetljivost iznosi 85 dB/ 2,83 V/ 1m. Na dnu zvučnike konstrukcije sa njezine donje strane nalaze se dvostruki zvučnički terminali koji omogučavaju bi-amping ili bi-wire opcije. Drvene stranice izrađene su od medijapana koji može biti u crnom ili trešnja finišu dok se grilovi isporučuju u više mogućih boja. Dimenzije zvučnika su 43 x 100 x 36 cm, a masa je 23 kg/kom.

SLUŠNE IMPRESIJE
Kompletna filozofija prethodno elaborirana u potpunosti se preslikala na slušni doživljaj, tj. na sonične dosege Gradient Revolutiona. Timbralna korektnost u cjelokupnom frekvencijskom opsegu koja je rezultirala globalnom neutralnošću posljedica je eliminacije velikog broja prije svega prvih refleksija. Upravo zbog toga zvučnici su u različitim sobama i sa različitom elektronikom uspjevali reproducirati svoj prepoznatljivi zvuk. Svakako da su postojale razlike, ali gledano u cjelini Revolution je uvijek znao prezentirati svoj karakter. Zvuk je lišen i najmanje trunke atraktivnosti, zbog čega je vrlo teško kasnije se priviknuti na zvuk bilo kojih drugih zvučnika.
Iako zvučna kulisa nije najveća i najtrodimenzionalnija pogotovo u usporedbi sa vrhunskim monitorskim kutijama, njezina holografija je impresivna. Raspored izvođača, smještaj pojedinih sekcija, njihovi međusobni odnosi, pečat prostora izvedbe nedostižni su za sve ostale zvučnike koje sam do sada imao prilike čuti. Tijela instrumenata i njihove fizičke proporcije lako su uočljivi. Zrak između glazenika nije bio prazan već je jasno odavao obrise prostora nastanka snimke, naravno ako je snimka u sebi sadržavala tu informaciju.
U prilog realističnosti reprodukcije ide i iznimno velika rezolucija. Moram priznati da sam neke detalje po prvi puta uočio bez obzira na to što sam dotične diskove koncentrirano preslušao više desetaka puta na svojem i velikom broju drugih sustava. Iz potpuno tamne pozadine nicali su najsitniji detalji zabilježeni na snimkama uz odlično gradirane mikrodinamičke kontraste. Bez obzira na mnoštvo detalja nema govora o pretjeranoj analitičnosti ili zamoru. Naime, detalji su tako fino isprepleteni i povezani, te sortirani u cjelinu da slušaću daju servirano glazbeno djelo bez izostavljanja i najsitnije informacije, a da to uvijek na kraju bude cjelovita, ne secirana glazba sa svim svojim emocionalnim nabojem. Veliki dinamički otkloni također su vjerno preneseni bez obzira na kompleksnost materijala.
Visokotonsko područje je raskošno i bogato, ali u isto vrijeme apsolutno nenametljivo. Sredina uglađena i neutralna, također bogata detaljima koji su perfektnim redom posloženi u homogenu glazbenu cjelinu. Vokali izrazito realistični uz izostanak bilo kakvih primjesa atraktivnosti. Bez obzira na dva velika bas drivera, bas nije ponirao u sonorne dubine. Naprotiv, mnogi veliki samostojeći zvučnici idu osjetno niže, ali zato je kvaliteta reprodukcije tog područja kod Revolutiona izvanserijska. Podrazumjeva se da je za to potrebna snažna i kvalitetna amplifikacija koja će držati dva velika dugohodna bas drivera u "open baffle" konstrukciji pod kontrolom.
Ali stvar definitivno funkcionira. U mojoj za audiofilske pojmove maloj sobi od 15m2 niti u jednom trenutku nije se javio stojni val, čak niti na onim snimkama gdje je sintetički generirani bas inače to činio. Isto tako kao ljubitelja klasične glazbe razveselila me činjenica da se i u manjim sobama mogu postaviti samostojeći zvučnici koji će se korektno uklopiti u smislu interakcije sa sobom, a koji su za kvalitetnu reprodukciju toga glazbenog žanra praktično neophodni. Veliki spektar mogućnosti podešavanja i ugađanja Revolutiona koji je ranije pojašnjen dodatno doprinosi kontroli spomenute interakcije. Konačni rezultat je kontroliran, definiran, čvrst, artikuliran i timbralno ispravan bas.

PREPORUKA
Izrazito kvalitetne i po ustroju jedinstvene zvučničke kutije u koje je uložene mnogo znanja. Glavne značajke su im timbralna ispravnost, neutralni karakter, impresivna holografska struktura zvučne slike, visoka rezolucija, te zavidna makro i mikrodinamika. Reprodukcija je naglašeno realistična uz izostanak i ponajmanje doze atraktivnosti. Iako se dobro snalaze sa svim glazbenim žanrovima ipak bi ih najprije preporučio ljubiteljima klasične glazbe. I to prije svega onima koji su uostalom kao i njihov konstruktor g. Jormi Salmi česti posjetitelji koncertnih dvorana.
A preporuka i svim audiofilima. Osim klasičnog smještaja zvučnika u sobi, približavanja ili udaljavanja od stražnjih i bočnih zidova, zakretanja, dampiranja, sobnog tretmana itd., na zvuk možete utjecati i na samoj zvučničkoj konstrukciji. Opcije zakretanja bas sekcije u odnosu na koaksijalni driver zadužen za reprodukciju ostatka frekvencijskog spektra (ranije detaljno opisano) daje velike mogućnosti podešavanja i ugađanja bas područja. Ciljanim zračenjem uspjelo se postiči da zvučnici besprijekorno funkcioniraju i u manjim sobama (cca. 15m2) u što sam se više puta osobno uvjerio, a zbog eliminacije velikog broja (prije svega prvih) refleksija kutije zadržavaju svoj prepoznatljiv naglašeno neutralni karakter. Kompletna filozofija jako je interesantna sa stajališta interakcije zvučnika i sobe, te zbog toga preporučam svakom iskrenom audiofilu da se upozna s njom.
Na kraju nikako ne smijem zaboraviti naglasiti da za kvalitetan rad, a samim time i sve prethodno navedeno, Gradient Revolution zahtjeva isto tako kvalitetno okruženje. Zbog toga preporučam uz vrhunski izvor i kabele, isto takvo pojačalo od minimalno 2 x 100W / 8 ohma "zdrave" snage ili još bolje bi-amping što i jest prava preporuka (čak i proizvođača) za ove zvučnike. Za impedancijski stabilno i prema amplifikaciji nezahtjevno područje iznad 200 Hz predlaže se cijevno pojačalo, dok bi se za ostalo trabalo brinuti snažno, strujno izrazito stabilno, tranzistorsko pojačalo. U takvom okruženju Revolution će definitivno pokazati svoje pravo lice, zbog čega ga mnogi svjetski HiFi autoriteti svrstavaju u sam vrh high-end zvučničkih konstrukcija.



Slika 6. - Testni sustav: Gamut CD1MkII (CD player), Thorens TD850 (gramofon) + Denon DL-304 (MC zvučnica) + Densen DP-02MC (phono predpojačalo), Primare A30.1 (integrirano pojačalo), Gradient Revolution (zvučnici) i Sumic Audio (ožičenje).




NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Audiofil.net klub
- KLUB 10.11.2018 Monitor Audio/Roksan večer!
Forum: Retro audio
- RIZ 634 UKV
Forum: Audio komponente
- Zensor 1 vs q3020
Forum: Audio komponente
- Zvucini za kafic
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Audio komponente
- Kvar pojačala i zvučnici
Forum: High-End
- SET

UPRAVO SE ČITA


Pathos Inpol2 - Pathos Endorphin
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo / CD Player
napisao: Nebojša Uglješić
Gradient Revolution Active
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik sa aktivnom skretnicom
napisao: Daniel Modrić
Unison Research P70
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Cijevno integrirano pojačalo
napisao: Milan Rupić
Prezentacija Planet Audio – Hotel Esplanade
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija, Reportaža
napisao: žac
Oppo BDP-83 SE Nuforce Edition
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Univerzalni player
napisao: Nebojša Uglješić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu