Hi-Fi

pretraga  


Dynaudio Focus 140 - Audiofil - feel the sound - Zvučnik

Dynaudio Focus 140

Bio sam nemalo iznenađen kada su mi prijatelji iz Audio Arta u 6. mjesecu ove godine spomenuli da Dynaudio u potpunoj diskreciji priprema promociju nove serije zvučnika. "Pa, kud već?"- komentirao sam u sebi - "jedva da je prošlo par godina od uvođenja cijele obnovljene Contour serije, da ne govorimo o top-seriji Confidence", Ne kužim ništa - mislio sam....
I zaista, nisam imao nikakvu ideju kojem bi tržišnom i cjenovnom segmentu zvučničkih kutija pripadala ta nova serija, kada je sve već odavno pokriveno od cijele game Dynaudia. Prva pomisao bila je: "Iznad Contour"? - teško, tu već postoji neprikosnovena Confidence serija...- Ispod Audience? - vrlo loše po mom sudu, jer je teško zadržati kvalitetu tog razreda za manje novaca, pogotovo kada se radi o Dynaudiu. Iako me je znatiželja grizla mjesecima, sve do Zagreb HiFi Showa 2005. nije bilo nikakve mogućnosti da se sazna išta više o samoj Focus seriji osim stidljivih najava koje su se mogle naći na Mreži. I ništa konkretnije...



Nova Dynaudio Focus serija

Povijest tvrtke
Dynaudio je tvrtka koju su u Skanderborgu, Danska osnovali sada već davne 1976. trojica partnera, od kojih je danas aktivan još samo g. Wilfreid Ehrenholz, većinski vlasnik i aktivni sudionik stvaranja novih projekata, dok su ostala dvojica u međuvremenu umirovljenici. Skanderborg je i danas kao i na samom početku, središte glavne proizvodnje i razvoja tvtke, dok je marketinška centrala i uprava u Hamburgu, Njemačka. Proces stvaranja novog Dynaudio proizvoda od prvih je dana bio i ostao mješavina umjetnosti i napredne znanosti i tehnologije, koje uključuju najsuvremeniju opremu poput anehoične prostorije, rutinsko mjerenje rezonance kutije, ekstenzivno slušanje i evaluacija zvuka, te - ono čime se Dynaudio nerijetko ponosi - čak 86 kvalitativnih provjera svakog proizvoda pojačanih s punom 5-godišnjom prenosivom garancijom.
Na samom početku poslovanja tvrtka se bavila izrađivanjem gotovih zvučničkih kutija upotrebom dijelova proizvedenih drugdje, no vrlo brzo su uvidjeli da je jedini put kvalitetnog proizvoda i zadovoljstva istim onaj koji se temelji na proizvodnji po vlastitim zadanim kriterijima, specifikacijama i proizvodnoj toleranciji. Ta tri principa postala su temeljna filozofija cijele tvrtke od kojih niti danas ne odstupa i koja im je osigurala planetarnu popularnost i pouzdanost u kvaliteti.
Odluka o pokretanju vlastite proizvodnje zvučničkih jedinica pokazuje na neki način i neviđenu hrabrost, upornost i iznad svega samouvjerenost, prije svega zbog činjenice da u tom trenutku Skandinavija već obiluje brojnim vrhunskim i renomiranim proizvođačima (Scan Speak, Vifa), ne uzimajući u obzir brojne britanske tvrtke te velike proizvođače iz SAD-a. Po Ehrenholzu i danas kao i tada, "... povećana potražnja visokokvalitetnih zvučnika koja je dijelom potaknuta razvojem novih digitalnih formata ali i bolje informiranosti krajnjih korisnika, Dynaudiu pruža sjajnu platformu za povećanje svog tržišnog udjela. Zbog toga je zadnjih godina povećana proizvodnja, prošireni pogoni i povećana investicija istraživanja i razvoja koja sada čini više od 10% godišnjeg prometa"
Nekoliko izvrsnih tehnoloških inovacija imalo je presudnu ulogu u daljnjem etabliranju njihovih proizvoda. Relativno je slabo poznato da je Dynaudio prva tvrtka koja je počela primjenjivati polipropilen, neodimijske magnete i aluminijske navoje. Poznati hexacoil princip namatanja kalema patent je koji je Dynaudio preuzeo od druge HiFi legende iz susjedstva - Ortofona, a čije su prednosti u odnosu na standardan navoj bolje hlađenje i manja masa, a time i veća dinamička izdržljivost. Zanimljivo je da za sve dijelove koje ugrađuju u svoje proizvode imaju zasebne tvornice, čime se malo tko može pohvaliti. Tako, za proizvodnju membrane - posjeduju vlastiti pogon polimerizacije, a isto vrijedi i za proizvodnju magneta, košarica, stolarije, furnira, pa čak i ekološkog ljepila.



Dynaudio zvučničke jedinice

Do 2000.g. svojim su zvučničkim jedinicama opskrbljivali samograditelje ali i brojne respektabilne i nerijetko beskompromisne HiFi tvrtke. Euvene jedinice Esotec/Esotar serije korištene su u proizvodnji top modela iz ponude tvrtki poput Morel, PMC, Totem, Sonus Faber, Wilson Audio, Revel, da nabrojim samo neke od njih. Odlukom vodstva tvrtke od 01.01.2000. prekinuta je opskrba drugim tvrtkama i samogradnji, te su se usredotočili na gradnju gotovih zvučničkih kutija. Osim jedinice za kućni HiFi u sastavu kompanije nalaze se još dva odjeljka: Dynaudio Acoustics je tvrtka-kćer koja se bavi proizvodnjom isključivo profesionalnih studijskh monitora, a Mobile Fidelity izradom kvalitetnih ozvučenja za automobile. Unatrag par godina njihove su jedinice ugrađivane u najprestižnijim modelima Volvo, a od prošle godine i veliki VW koncern ugrađuje Dynaudio jedinice u svojim automoblima.
Svi Dynaudio drajveri izrađeni su od aluminjske žice, koje prema iskustvu tvrtke garantira manju masu i ima bolju provodljivost. Iako se potonja tvrdnja čini suprotnom s onim što nas uče čak i iz fizike za pučku školu, bakar unatoč nominalno boljoj provodljivosti, dramatično mijenja svojstva na višim temperaturama kada zbog povećanja otpora, a time i gubitka uslijed zagrijavanja ima kraći vijek trajanja. S druge strane, aluminij mada nominalno slabiji provodnik na nižim temperaturama, ima daleko bolju konstantu provodljivosti na višim i visokim temperaturama, bolju disipaciju i učinkovitost što ga uz manju specifičnu masu na koncu čini boljim izborom. Navoji/motori izrađuju se poluautomatizirano oko prstena od patentiranog materijala (Kaptona), premazuju posebnom termoplastikom, te višekratno izlažu raznim fizičkim torturama sve dok se ne formira kompaktna, čvrsta i lagana masa. Za one koje zanima kako izgledaju proizvodni detalji, mogu pogledati posebni DVD o Dynaudiu koji uz razgovor s g. Erenholzom sadrži prikaz mnogih dijelova proizvodnje jedinica i sklapanja kutije. DVD se može naći kod domaćeg zastupnika.
Svaka zvučnička jedinica tijekom izrade prolazi ni manje ni više nego 85 kontrola kvalitete po principu da svaki slijedeći radnik kontrolira prethodni i svoj dio proizvodne procedure; nakon svega toga obavlja se još i rigorozna završna kontrola složenog zvučnika. Obzirom na vrlo usku proizvodnu toleranciju, sve zvučničke jedinice nižih serija (Audience i Contour) zadovoljavaju uparenost od ±1dB tolerancije, dok je za referentnu Confidence i Evidence seriju tolerancija čak ±0,25dB. Zapravo jedinice referentnih serija izrađuju najobrazovaniji inženjeri, a ne niži zaposlenički kadar. Zanimljivo je i da se svi dijelovi rade gotovo manufakturno, pri čemu Dynaudio ponosno ističe da je za jednu zvučničku jedinicu potrebno 30-45 minuta, za razliku od posve automatiziranog procesa konkurentnih proizvođača, koji za isti posao potroše 5-6minuta. Karakteristike svih jedinica čuvaju se u bazi podataka u samoj tvornici kako bi se u budućnosti mogao zamijeniti bilo koji oštećeni zvučnik posve uparenim zamjenskim dijelovima.

Modeli
Dynaudio je do sada nudio tri linije svojih proizvoda; bez obzira na cjenovni razred, svi dolaze s 5-godišnjim jamstvom, i sastoje se iz polipropilenskih niskotonskih jedinica (MSP-a) s, dvostrukim, vrlo učinkovitim neodimijskim magnetima te visokotonca s mekom kupolom i također najčešće dvostrukim magnetom.
Serija Audience koja se sastoji od 11 modela (uz još dva Special Edition), osnovna je serija namijenjena manje zahtjevnim ljubiteljima glazbe i onima s manjom financijskom mogućnošću. Vrhunska serija Confidence beskompromisna je linija koju čine 4 modela, ne računajući pri tom još dva referentna (Evidence, i Evidence Temptation) za čiju vrijednost se može slobodno kupiti jedan od boljih Mercedesa više klase. Između te dvije krajnosti, prostor zauzima srednja Contour serija, također s 4 modela. Svaka serija ima po jedan monitor (Audience čak dva), i samostojeće kutije različitog ustroja (2,5 i 3-sistemske konstrukcije), a uz Contour se na neki način veže i poseban model nastao na temelju stare serije -Special 25, jubilarni model kojim je Dynaudio obilježio svoju 25. obljetnicu postojanja.
Od jeseni 2005.g. promovirana je nova serija, koja po cjenovnom razredu spada između Audience i Contour proizvoda. Naziv Focus pomalo je neočekivan, no poznavatelje zvuka Dynaudio proizvoda već sam naziv može asocirati na mjesto pripadnosti u zvučničkoj hijerarhiji. Focus za sada čine tri modela, ne računajući središnji zvučnik kojima će se sigurno obradovati ljubitelji kućnog kina. Najmanji, Focus 110 čini kombinacija T-380 Esotec Plus visokotonske jedinice i 15W75, 15cm-bas jedinice dok je najveći samostojeći Focus 220, s dvije 170mm bas jedinice i voisokotoncem. Srednji model o kojem je ovdje riječ čini poznati recept tvrtke dokazan u mnogim prijašnjim modelima - 170mm bas (17W75) i T-380 Esotec+. Osim prije spomenutog središnjeg zvučnika, u pripremi je i subwofer kao dio kompletne instalacije za kućno kino.



Opis
Zvučnike sam dobio potpuno neusvirane, osim obaveznog dijela kojeg su prošli prije napuštanja tvornice, za koji već iz iskustva znam da je minimalan, ali opet - dovoljan da primjetno skrati cijeli proces konačnog usviravanja. Primjerak koji sam dobio nije se bitno mijenjao već nakon 50-100 sati (neprekidnog) rada, što je dokaz predhodnog usviravanja.
Testni par zvučnika izrađen je u finišu ružinog drveta. Ostale opcije koje se nude kao standard su furnir od trešnjinog drveta i bukovine, a uz doplatu uskoro će biti na raspolaganju i dodatne opcije. Završna obrada je poslovično vrhunska, posvećenost detaljima gotovo fanatična, i po tome se već izvana osjeća da je Focus sve samo ne jeftin model. Težina od 8,5kg po zvučniku je prosječna za ovu i sličnu klasu kutija, i ne razlikuje se bitno niti od ranijih modela, niti od konkurencije. Ipak, već sam dojam pomalo "mrkog" i ozbiljnog izgleda s ravnim geometrijskim crtama, daje naslutiti da ih treba upariti sa što kvalitetnijim stalcima .i da postavljanje na policu ne dolazi u obzir.
Kvaliteta izrade kutije je izvanredna; svaki je zvučnik poput monolita i katkada se čini da su izrađeni iz jednog dijela, obzirom da se vrlo teško, rekao bih nikako, razaznaju spojne ivice stranica. Prema popratnoj literaturi, ljepilo koje se koristi pri sastavljanju stranica od prirodnih je i netoksičnih materijala, dakako kompletno razvijeno i proizvedeno u kući. Zvučnici su obloženi pravim furnirom iz jednog komada, što osigrava identične šare obiju kutija. Standardni i nipošto spektakularni grill od akustički optimizirane tkanine čvrsto sjeda na prednju ploču uz pomoć plastičnih tipli, i mada izgledaju prilično ozbiljno, većina slušnih testova učinjena je bez njih. Cijela kutija ima blago trapezast oblik s nešto širom prednjom pločom koja se prema straga lagano sužava. Prednji su rubovi brušeni pod kutom od kojih 45° što doprinosi smanjenju difrakcije a time i koloracije prednje ploče. Trapezast oblik s druge strane pomaže u neutralizaciji stojnih valova unutar kutije, mada bih osobno rađe volio da je sama kutija umrtvljena onako kako je to učinjeno u Contour S1.4, pa čak i mali Audience 50/52 nekako mi se (po sjećanju) čine bolje dampiranim. Pažljivo kuckanje cijele kutije otkriva najveću "šupljinu" u srednjoj trećini bočnih stranica, no kako nemam podatke o rezonantnoj frevenciji kabineta, sve to može biti samo subjektivan dojam, nikako i objektivna zamjerka.
Jedan par WBT konektora straga nalazi se na međusobnom rastojanju od nekoliko centimetara, što primjenu zvučničkih kablova čak i najšireg dijametra čini dječjom igrom. Dynaudio ne vjeruje u biwiring, pa ljubitelji dvostrukog spajanja mogu tražiti dalje, obzirom da tvrtka tu opciju ne nudi niti u jednom modelu bez obzira na cjenovni razred. Možete se s njima slagati ili ne, ali ako oni tvrde da u njihovim zvučnicima nema čujne razlike bez obzira na način spajanja s amplifikacijom, onda očito to mišljenje na neki način moramo poštivati, a u kranjoj liniji ta njihova odluka pozitivno utječe bar na naše izdatke glede zvučničkih kablova. Dodatna vjerodostojnost ove odluke vjerojatno počiva i na kompletnoj proizvodnji zvučničkih jedinica, što garantira jednostavnu skretnicu sa što manje upliva na zvuk.

Tehnički detalji
Focus 140 koristi 28mm Esotec+ visokotonsku jedinicu, posuđene iz više Contour serije. Radi se o dobro poznatoj jedinici koja je izrađena od kemijski obrađene svile/tkanine s navojem od 4mm, hlađene ferfluidom. Upotreba prirodnih materijala -prema Dynaudiu- ima nekoliko prednosti: u odnosu na posljednjih godina vrlo popularne metalne visokotonce poput titanija, berilija, aluminija itd, odsustvo značajnije sekundarne radijacije (zvonjave, ringing) njihovim visokotoncima daje prirodnost u timbru, lakše je kontrolirati emisiju stražnjih valova, i olakšano je hlađenje. Potonje je dodatno pojačano montiranjem na veliku kružnu aluminijsku ploču koja služi kao dodatni hladnjak, a cijela kontrukcija čvrsto je spojena na prednju stranu zvučnika.
Bas jedinica je dobro poznata 17W75, 170 milimetarska jedinica s 75mm motorom. Sve niskotonske jedinice svih Dynaudio drivera rade se iz MSP-a, a razlikuju se uglavnom po debljini MSP membrane, debljini košarice, te kombinaciji magneta motora (neodimij/neodimij, neodimij/ferit, itd). Niskotonska jedinica na prednju je ploču namontirana u stilu stare Contour serija, na koju Focus neodoljivo podsjeća izgledom, ali se -vidjet ćemo kasnije - od nje bitno razlikuje u svoim ostalim segmentima. Jasno, u Focus su ugrađene jedinice s malo kompromisa, s dvostrukim neodimijskim motorom koji za isti fluks magnetnog polja u odnosu na standardni ferit ima gotovo 10x manju masu.
Kombinacija navedenog režima proizvodnje, vrhunskih karakteristika i posvećenost detaljima čini sve Dynaudio jedinice iznimno kvalitetnima, ali ujedno i skupima.

Postavljanje
Zvučnike sam postavio na odgovarajućim stalcima Dynaudio (Stand 2), najprije oko 30cm od zida, a kasnije, kako se ovjes opuštao i zvučnici usviravali, lagano povlačio prema naprijed, i stigao do nekih 60-70cm od stražnjeg zida, što je bilo optimalno za moju prostoriju. Daljnje povlačenje nije rezultiralo nikakvim poboljšanjem, ponajprije zbog nedostatka prostora za povlačenje slušne pozicije. No, tu se odmah vidi da se radi o zvucniku kojemu treba prilično prostora, i nemojte se šaliti sa gušenjem istih u prostor od 2,5x3 ili slične minijature. Ma koliko izgledali mali, daju iznenadjujuće velik zvuk i lako ispunjavaju prostor.
Kad smo već kod postavljanja, jedna stvar me odmah jako razveselila: za razliku od aktualnih modela iz niže serije, ali također i u odnosu na stari Contour 1.3mk2, kojeg još uvijek rado slušam, Focusi nisu toliko osjetljivi na zakretanje prema unutra i visinsko podešavanje.



Focus 140 (rosewood) na Dynaudio Stand2 (silver) stalcima

Zvuk
Oslikavanje pozornice jedna je od najbolje pogođenih odlika Focusa 140; pozornica je oštro ograničena u svim dimenzijama i - što je još značajnije, s vrlo jasnim rubovima - a oko instrumenata ima dovoljno zraka i prostornosti, što uz sjajnu dinamiku srednjetonskog područja naprosto obavije slušatelja i "smjesti" ga unutra, među izvođače. Ovakvu prostornu iluziju na postojećoj elektronici prije toga sam uspio čuti još jedino kod 1.3SE, unaprijeđena i nevjerojtno popularna verzija standardnog 1.3mk2 od kojega se razlikovao upravo po tima dvjema odlikama, i nešto benignijoj impendanci. Za ovu priliku korišteni CD "4 generations for Miles" i "Unplugged" E. Claptona izvrsne su snimke za ovu namjenu. Scena obiluje detaljima, Claptona gotovo "vidite" kako sjedi ispred vas, između zvučnika i nešto malo udesno, ali i prilično daleko iza, čak bih rekao da je smješten "iza zida" zbog transparencije koja je izvanredna i nerazdvojiva osobina Focusa u gotovo svakom testu. Chesky Records-ov "4 generations for Miles" očito je snimljen u relativno skučenom prostoru, s muzičarima koji su toliko blizu jedni drugima da imate dojam kao da stoje u krugu. HiFi Choiceov testni CD "System tune up", 7. traka, sadrži posebni test u kojem se ritmičko kuckanje "seli" s lijeva u desno i u krug; zvuk kroz Focuse ne samo da je bio u samoj prostoriji neposredno ispred slušačke pozicije, već ponovno kao da dolazi iz prostorije iza frontalnog zida.
Slično je s dubinom i visinom pozornice: na traci 2. "The Sultan's Picnic", tradicionalni arapski instrument kojeg svira Abu Khalil nalazi se iza svih ostalih, i jasno se dobiva dojam da muzičar sjedi uz harmoniku, ali ne i saksofonistu, koji stoji neposredno ispred i desno od njega, povremeno pokretima zaklanjavši mikrofon. Moram priznati da me je ovaj detalj prilično iznenadio, obzirom da je na mojim referentnim zvučnicima to puno teže čujno ponajprije zbog inače "tamnije" pozadine i scene, ali i njima neodorasle prateće elektronike. Zapravo, pažnju sam obratio tek nakon što sam je jasno čuo s Focusima, te ponovnog vraćanja C1 na svoje mjesto i pažljivim preslušavanjem. Focusi su tu ponovo pokazali da briljiraju u srednjetonskom i visokotonskom području te da je Esotec+ u njima odlično implementiran, nije zahtjevan i radi puno bolje u jeftinijim sustavima od svih Dynaudio zvučnika koje poznam. Tu nema ni traga povremene zrnatosti i iskričavosti Audience serije, a po povremenim iznenađujućim zvukovnim mogućnostima i dosezima prije bih rekao da se radi o zvučniku iz viših Dynaudio serija. Iza neprozirne zavjese, lako bi ih se moglo zamijeniti s S1.4.
Reprodukcija detalja odlična je kako na niskim, tako i na visokim glasnoćama slušanja, što je rijetkost kod "Danaca", ne toliko zbog njih samih koliko zbog brze "predaje" amplifikacije, ukoliko baš nemate parne lokomotive poput Brystona, Krella i slično, kada će vam biti posve svejedno koliko glasno želite slušati. Preciznost reprodukcije instrumenata jedan je od najvažnijih aspekata koje zanima svakog posvećenog audiofila. Mahlerova 5. simfonija i J. Henderson obiluju prirodnim instrumentima koje sam vrlo lako mogao identificirati, usredotočiti se bez problema na red violina, timpana i triangla (Mahler), te kontrabasa, piana i vrhunski snimljenog saksofona (Henderson), koji su ispunjavali sobu do najskrovitijeg kuta.

Vokali
Muški vokali i govor/glas znaju biti stisnuti (blaga pektorilokvija, "chestiness"), što se posebno dade čuti u govornim emisijama (koristio sam uglavnom HR-2, i Radio 101 zbog svakodnevnih emisija uživo), ali gora od toga je nekonzistentnost - mislim da je tu prije svega određeni stupanj rezonantnog kućišta koje radi problema upravo od kojih 100-150Hz naniže. Nasuprot govornih emisija, vokali klasične glazbe (pri ruci sam imao jedino Domingo/Pavarotti/Carreras), blues, jazz i pop glazbe nemaju nikakvih problema, zbog pokrivanja šireg područja i teškog slušnog diferenciranja. Ovdje na snagu stupa odlična kontrola donjih srednjih tonova, koji - iako za moj ukus malo pretanki - odlično se uklapaju u opću neutralnost kutije.
Ženski vokali na "When I look in your eyes" glatki su i vrlo ugodni, bez nimalo suvišne sibilance; Cassandru Wilson i njen "zadimljeni" glas čujete sa svom svojom suptilnom hrapavošću detaljno kako se unosi u mikrofon. Eini se da je sklonost Dynaudia odličnoj reprodukciji ženiksih vokala ovdje podignuta za stupanj više, obzirom da nisam mogao naći nikakvu zamjerku u odnosu na moje standardne zvučnike.

Mikro-/makrodinamika; "jump factor"
Moram priznati da me je ovdje ostavio bez teksta - pojedinačni tonovi piana, desna ruka pogotovo, svakim udarom vas prosto "ošine" između oba uha. Brzina, agilnost, transparetnost je bez prigovora. Glatkoća ovog tonalnog područja ne zaostaje nimalo (odgovorno tvrdim) u odnosu čak ni prema C1, inače referentnog malog zvučnika i za samu tvrtku, kojim ugađaju sve monitore unatrag nekoliko godina. A radi se o proizvodu koji je gotovo 4x skuplji od Focusa 140. Konačno jedan zvučnik renomirane tvrtke koji je građen za obične "dečke iz susjedstva" i koji ovom kupnjome neće doći u neugodnu situaciju kada shvate da ubrzo moraju ići po (novu) mrcinu od amplifikacije.
Područje niskih tonova je jednostavno drukčije: Focus 140 je "tanji" od C1, i stječe se dojam da nedostaje nešto od harmonijskog bogatstva nižih tonova. Tu se ne radi o nedostatku basa - on je tu, vrlo je brz i s izvanrednim atakom, ali je katkada i nedovoljno definiran, ili ako baš hoćete - mutan. Kolko god je "Focus" primjeren izraz za gornju polovicu zvučnog spektra, za teške zadatke reprodukcije dvostrukog basa povremeno bi prije odgovarao naziv "Defocus" kada su u pitanju niske frekvencije. Ta pojava me zapravo uopće ne čudi, jer je najvjerojatnije posljedica izdašne korekcije impendancije sa kolateralnom štetom po ovaj dio spektra, i vjerojatno ne bi bio primjetan da nema usporedbe s C1. Slične se usporedbe mogu odnositi i prema 1.3mk2/S1.4, koji da bi zasjali, traže vrlo skupu i kvalitetnu amplifikaciju koja je sposobna izdržati torture impendance ispod 3 ohma koje pada upravo u područje srednjeg basa. Focus nema problema s time - bilo da se radi o maloj i jeftinoj amplifikaciji, ili o srednjoj klasi uređaja - spreman je promptno isporučiti sve što mu je servirano, brzo, agilno i iznad svega kontrolirano.

Kompatibilnost
Frekvencijski opseg 41 Hz - 25 kHz ± 3 dB i nazivna impendanciija od 4 Ohma sami po sebi djeluju zastrašujuće obzirom na veličinu kutije. U kombinaciji s već tradicionalno niskom osjetljivošću od 86 dB/W/M, možemo očekivati sve osim da su zvučnici laki za pogon. Međutim, impendanca je očito poprilično korigirana, obzirom da osim mog A30.1 koji ih je s lakoćom kontrolirao i cijedio sokove, nakratko posuđeni Rotel RA-01 također je bez problema pogonio Focuse do razine koja susjedima stvara nemir i brzo ih natjera da vam se "jave" lupkanjem po radijatorskim cijevima. Ipak, RA-01/02 nije niti blizu dobar par za Focuse jer je pri nešto višim razinama slušanja uočljiva zamjetna suženost opsega, s predominacijom srednjeg basa i gornjih srednjih. Svejedno, obzirom da dobro poznajem i "male" Rotele, sa sigurnošću mogu potvrditi da druge modele (prije svega stare Contoure ili Audience) isti amp pogoni puno slabije, i daleko prije dođe do točke kada su izobličenja već jasno čujna, a nerijetko izazove aktivaciju protektora/osigrača. Za manju sobu i normalno slušanje, pojačalo od kojih 40w bit će dovoljno i pružati će odličnu dinamiku sve do trenutka kada to isto poželite "podebljat". Za sve ostale, mislim da bi 100w s jakom strujnom rezervom bilo prikladni minimum, a ta se kritika bez obzira na sve vrline odnosi i na moj referentni A30.1; maksimalna snaga od 200w po IEC više nego očito govori da je za otkrivanje pravih talenata Focusa ipak potrebno kvalitetno pojačalo s još jačom strujnom rezervom.
Ljubiteljima cijevnih pojačala nažalost ne mogu pomoći nikavim konkretnim savjetom, obzirom da za vrijeme trajanja testa nisam bio u mogućnosti spojit takvu kombinaciju. Ipak, kako Focusi pokazuju tendenciju zaista zaista benignog / slabog opterećenja (bar po Dynaudio standardima), kombinacija s cijevnim pojačalom moglo bi funkcionirati bolje nego sa starijim modelima. Profinjenost visokotonske jedinice je tolika da bi bila idealan partner push-pull cijevnom, ili makar hibridnom pojačalu, ali po mom uvjerenju ne i triodnom ustroju zbog očitih ograničenja u snazi. Tim prije što je za tu kvalitetu zvuka prije trebalo izdvojiti daleko više i ići 1-2 klase iznad Focusa.
U sažetku, Dynaudio Focus još je jedan u nizu uspješnica slavnog danskog proizvođača koji niti u jednom trenutnku nije bitno razočarao. Jasno, nema savršene komponente u HiFi-ju, pa tako niti Focus nije savršen. Kao i svaka mala kutija, ograničena je najnižim registrima pa oni koji uglavnom slušaju orgulje i sintetske basom nabildane uratke, neka radije treže rješenje s subwoferom. Za nas ostale sa skučenim prostorom, velikom i raznovrsnom kolekcijom glazbe u kojoj uživamo i željom za reprodukcijom svega što je snimljeno na našim nosačima zvuka, uključujući i emocionalni angažman izvođača - Focus je pun pogodak. Doduše, iako na tržištu za 9900Kn ima jako puno izbora, malo je onih koji ovako kompletno, muzikalno i iznad svega neutralno reproduciraju sve što kroz njih propustite.



Test sustav

Tweakovi
Kako je spomenuto na početku teksta, nekako me je stalno smetala vrlo blaga koloracija i slaba umrtvljenost same kutije - jednostavno, imajući na umu sve prijašnje monitore, čini mi se da je ovdje najmanje pažnje posvećeno konstrukciji kutije, a usudio bih se čak reći i da je kabinet jeftinijih Audence 42/52 subjektivno "mrtviji" od Focusa. Istina, blago trapezasto sužavanje prema straga ima svoju funkciju, prije svega što funkcionira na dinamičkom principu, no nedostatak laboratorijskih mjerenja u ovom i sličnim prikazima oslanja se prije svega na subjektivnom doživljaju.
S tim na umu, čini mi se da bi dodatna neutralizacija kućišta pridonijela znatnijem povećanju neutralnosti i malo bolje fokusiranosti niskotonkog područja . Dodatno povećanje mase, primjerice debelim knjigama (bar jedna korist od brojnih mojih knjiga s police!) od nekoliko kilograma uz blue-tac na Stand 2, rezultiralo je poboljšanjem koje nije dramatično, ali je čujno. Isti trik kod, recimo, Audience 50 ili 1.3mk2, ne daje čujnu razliku. Jasno, postavljanje kutija na šiljke tjekom test-perioda nije dolazilo u obzir iz razumljivih razloga, no sjetio sam se da bi samoljepljivi spikovi (tipa Soundcare ili slični) bili dobra osnova za dodatno, ali neinvazivno poboljšanje ionako već odličnog zvuka.
Sve druge eventualne modifikacije prelaze okvire mojih tehničkih znanja o zvučnicima, izuzev jednostavnih izmjena kondenzatora i otpornika u skretinici. Ipak, iz iskustva znam da unapređenje Solena (tradicionalni izbor Dynaudia ) s primjerice Mundorf Supreme i Mills otpornicima, koštalo bi oko 350€ za recimo 1.3mk2, a najmanje 600-700 dodatnih € za C1, sudeći prema broju i vrijednostima kondića u skretnici, što je čini mi se daleko previše. Mada nisam uspio pogledati iznutra, ne vjerujem da bi Focus bio išta skromniji u tom pogledu.

Zaključak
Dynaudio je očito smišljeno i lukavo išao na uvođenje "trećeg puta" u -uvjetno rečeno- nižem cjenovnom razredu svoje game, ovaj put po formuli vrhunski driveri+drastično korigirana impendanca i štednja na kutiji. Zvučnik koji može raditi i s jeftinijom amplifikacijom, nije ni upola zahtjevan kao njegovi predhodnici, a pruža gotovo sve što i monitorske kutije viših serija nije lako konstruirati beskompromisno, pa čak ako se radi i o tako velikim majstorima poput Dynaudia.
Ono što je potrebno ovdje naglasiti je da za traženu cijenu dobivate vrhunsku tehnologiju samo po izgledu maloga zvučnika, za koje ćete ipak morati dodatno potrošiti za par kvalitetnih stalaka ako ih želite čuti u punom sjaju. Za uzvrat, dobit ćete zvučnike koji reproduciraju scenu kao malo koja zvučnička kutija te veličine, zvuče toliko prirodno i transparentno da ćete zaboravit da uopće postoje u prostoriji, izgledaju minimalistički a ipak skupo (važno za goste/prijatelje, da ne govorim o partnerici/supruzi), a postojano će vas tjerati ponovno preslušavati svoju fonoteku ne bi li čuli ono što prije niste ni sanjali da je snimljeno.
Ili, ako više volite jezik automobila, ako se Contour 1.3mk2/S1.4 može reći da su za Dynaudio ono što je recimo, Focus za Ford ili Golf za Volkswagen, onda je Focus 140 definitivno Golf Rabbit - Zec u tigrovoj koži. Jedva čekam neki budući model Focus SE (Specijal Edition) ili sličnog naziva, za koji bih se već sada kladio da bi bio utemeljen primarno na mehaničkim poboljšanjima.



Test sustav.
CD player: Marantz CD-17mk3/Rotel RCD-1070
Amplifikacija: Primare A30.1, Rotel RA-02
Tuner: Technics ST-S6
Ožičenje: Kimber Hero, Silver Streak, 8TC; Sumić Audio
Prostorija: 5x4,5x3,5m, bez akustičkih tretmana

Najčešće slušani CD-i
Antonio Carlos Jobim: "Felicidad"
Blue Oyster Cult: "Revolution by night"
Coleman G, Stern M, Carter R, Cobb J: "Four Generations for Miles"
Dave Gruisin, "Tribute to Duke"
Diana Krall "When I look in your eyes"
Eric Clapton: "Unplugged"
Gustav Mahler: 5. simfonija
Joe Henderson: "So near, So Far" i "The music from A. C. Jobim"
Keith Jarret Trio: "Tokyo 1996" i "Whisper Not"
Michelle Petrucciani: "Trio in Tokyo"
Miles Davis: "Kind of Blue"
Pavarotti, Domingo, Carerras: The Golden Voices Of The Greatest Tenors
Rabih Abu Khalil: "The Sultan's Picnic"
Steely Dan: "Two against nature"
Sting: "All this time"



INFO BOX

Dynaudio Focus 140
Cijena: 10.998,00 kn

Ustupio:
Audio Art
Tel: 4847-875
www.audiocinema-art.hr

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: CD i ostali mediji
- JAZZ KLUB
Forum: Audio komponente
- Zvučnici 5 - 7 tk
Forum: Uradi sam
- Molim za pomoc
Forum: Računala i audio
- Daphile
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Audio komponente
- Hi-Res CD
Forum: High-End
- HiFi Tuning osigurači

UPRAVO SE ČITA


Prezentacija Robertoshop & Storm
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija, Reportaža
napisao: žac
Kotač na kotač
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Magnetofon kao izvor zvuka u sustavu
napisao: Baxa
Best of JBL & Mark Levinson
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija, Reportaža
napisao: žac
Simaudio Moon CD 3.3
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD player sa digitalnim ulazom
napisao: žac
Acoustic Preference Gracioso 1.0
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: dM

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu