Hi-Fi

pretraga  


Lyngdorf CD-1 - Audiofil - feel the sound - CD Player

Lyngdorf CD-1

Primjenjeno znanje


Danas nije baš lako moguće, ako uopće jest, iznijeti u audiju nešto novo i prekretničko. Pogotovo kad se radi o proizvodnji uređaja gdje postoji zadani budžet i projicirana krajnja cijena. Teško je to i s uređajima koji nastaju po načelu "lova nije u pitanju" i kod kojih se konačna cijena (sa)zna tek onda kad se na kraju podvuče crta. Zato se danas nastoji napraviti najviše moguće u okviru poznatih odrednica. Tom načelu, oslanjanju na vlastita i tuđa iskustva u konstrukciji i proizvodnji, priklanja se i tvrtka Lyngdorf, poznata ponajprije po vrsnim digitalnim pojačalima. I upravo ta iskustva obilno su koristili u razvoju i nastanku svojeg prvog reproduktora digitaliziranog glazbenog zapisa, CD playera, jednostavno i simbolički nazvanoga CD-1.

Važnost sinergije
Drugi element na kojem se danas iznimno puno radi je sinergičnost. Dakle, osobina da pojedini uređaj skladno radi s nekim drugim. Naravno, prije svega se to odnosi na uređaje istoga proizvođača, jer to je i najlakše ostvarivo. Ali ne i sasvim jednostavno. A kad se postigne istinska sinergija, tada dva (ili više) načalno slabije specificirana uređaja zvuče naglašeno bolje od dvaju ili više vrhunskih, ali tehnički i tonski sasvim neusklađenih. I treći element koji čini razliku je izbor najkvalitetnijih dostupnih dijelova za postavljenu cijenu. A i taj postupak itekako ima veze sa sinergijom.
Tako su u Lingdorfu u proizvodnji CD-1 playera primijenili vlastiti niskošumni dizajn kako bi precizno upsamplirali digitalni izlazni signal iz transportnog sustava. To je učinjeno primjenom state-of-the-art naduzorkovačkih pretvarača što omogućava da signal bude isporučen u 24-bitnoj razlučivosti i stupnju uzorkovanja od 192 kHz, a da pritom razina jittera ostane vrlo niska. Analogni dio - baš kao i digitalni - naduzorkuje su u usporadnom postupku na 96 kHz. Odsjek D/A pretvarača (kakav se koristi i un jihovom slavnom Millenijum pojačalu) pogoni visokokvalitetni single ended i potpuno balansirani izlazni stupanj.
Vanjsko naduzorkovanje donosi dvije prednosti. Prvo, dovođanja uzorkovanja u optimalnu radnu točku osigurava najbolje zvukovne rezultate. Drugo, ponovnim uzorkovanjem izlaznog signala iz transportnog sustava u niskošumnom digitalnom satu potiskuje se na apsolutni minimum razina jittera u izlaznom signalu.
Polazeći od pretpostavke, koju su u Lyngdorfu pri konstrukciji CD-i playera digli na razinu činjenice, da su mnogi suvremeni CD-ovi snimljeni izrazito glasno i na granici ekscesa, osmislili su ICC (Intersample Clipping Correction) sustav. Naime, pri slušanju tako "nabrijano" snimljenih CD-ova moguće je čuti niz uzastopnih "maksimalnih" uzoraka što uho doživljava poput clippinga pojačala. Dakle, odrezani su vrhovi sinusoide signala, što osim gubitka informacija uzrokuje i vrlo neugodan i grubi prizvuk. Takv odrezani signal dramatično utječe na rad D/A pretvarača - bez obzira kako D/A pretvarač bio kvalitetan bio, pretvorbeni proces u njemu teći će loše, a takav će biti i rezultirajući signal na izlazu. Uz pomoć Lyngdorfovog ICC sustava signal se upsamplira čime mu se povećava dinamički odziv i u digitalnoj domeni, prije pretvorbe, rekonstruiraju mu se odrezani dijelovi. Tako pripremljeni signal onda se može bešavno procesirati zbog čega će iz pretvorbe izaći puno uglađeniji i muzikalniji.
DAC u CD-1 player je poznati Wolfsonov WM8740. U Lyngdorfu kažu da znaju da taj DAC ne daje vrhunske rezultate na mjerenjima, ali u njihovom balansiranom dizajnu, s vrlo kvalitetnim operacijskim pojačalima, daje izvanredna zvukovna postignuća.
CD-1 nije isključivo CD player. On se vrlo jednostavnim zahvatom - isključivanjem analognog dijela - može pretvoriti i vrhunski transportni sustav. A to je vrlo korisno i dobrodošlo kad se uz ovaj player koristi potpuno digitalno pojačalo. Poput Lyngdorfovih, prije svega, što smo i mi učinili prilikom testiranja.
Na drugu strnu CD-1 je isključivo CD player. Razlog zašto se nije išlo na praktičniji hibridni CC/DVD/SACD dizajn je odlula da se izbjegnu bilo kakvi videosklopovi koji unatoč raznoraznim mogućnostima da se zaobiđu ili isključe, ipak više ili manje neizbježno utječu na kvalitetu čistog audiosignala.
I transportni mehanizam je drugačiji od onih koji se danas ugrađuju ne samo u cijenom pristupačne CD playere. Tako se umjesto već jako raširenog univerzalnog CD-ROM mehanizma u CD-1 nalazi Philipsov CD mehanizam "dizajniran za audiozahtjeve".
Konstrukcija i izrada CD playera također značajno pridonosi kvaliteti reprodukcije zvuka. Dobro to znaju i u Lyngdorfu, pa su CD-1 napravili poput kakvog masivnog pojačala. Debeli aluminijski okvir i isto tako masivna prednja ploča od istog materijala te poklopac prigušen protiv vibracija čina CD-1 stamenim poput stijene. Na dnu kućišta su masivne i lijepo oblikovane antivibracijske nožice. I na kraju, još nešto poznato - napajački sklop je vitalni dio svakog audiouređaja. Zato mu je u CD-1 playeru ukazano dužno poštovanje i izrađen je sukladno najvišim standardima za taj cjenovni razred. Mrežni trafo je Holmgren Toroidal, isti kakav se koristi u njihovim, i ne samo njihovim, pojačalima, a tu je i niz lokalno primjenjenih regulatora kako bi se besprijekorno obavili svi kritični procesi.

Tehnika za zvuk
Kad se radi o CD playeru, njegov zvuk je gotovo u pravilu izravna posljedica njegova ustroja, konstrukcije i izrade. I zato kad se vidi i pobliže upozna CD-1, jasno je već na samom početku da će slušatelj prisustvovati prilično zanimljivom glazbenom zbivanju.
Zahvaljujući osobito smišljenom sustavu uzemljenja, ali i kvalitetnim dijelovima i općenitom ustroju, CD-1 player ja sasvim bešuman. I ne može se čuti da je priključan na sustav sve dok se u njegovu ladicu na stavi disk i pritisne tipke "play". Čak i ako se pojačalo, pod uvjetom, naravno, da je i ono sasvim bešumno, odvrne do daske, iz CD-1 playera se neće čuti ama baš ništa. Što znači da je podloga na kojoj će se odvijati glazbena predstava sasvim čista i bešumna.
Nije zato čudno što se odmah po početku reprodukcije poznatih glazbenih zadržaja začula ogroma količina detalja, pogotovo onih tihih koji su s mnogim CD playerima nedokučivi. Iako svi detalji nisu sasvim precizno isctani i cizelirani, njihova količina i očitost toliko su upečatljivi da se na tu sitnu manu brzo i lako zaboravi. Zahvaljujući tomu pred slušateljem se vrlo lako otvaraju i imformacija o zvukovnom ozračju prostora u kojem je glazba izvođena tijekom snimanja kao i sve relevantne komponente fizičkih dimenzija zvuka i orkestra koji ga izvodi, te pozornce na kojoj se svira. Nesputanost reprodukcije lako se uočava kroz širok i eksplozivan dinamički odziv i posvemešnu prozračnost reprodukcije, od samoga dna do krajnjih vrhova spektra. Zvuk uglavnom onakav kakav je zabilježen na nosaču. Zato jer nema ujednačavanja razina i uprosječivanja, svaki zvukovni zapis zvuči "po svojemu", posebno i samosvojno što slušanje čini uzbudljivim i nikada zamornim. U cjelini zvuk ima notu masivnosti, naglašeno je tranzijentan i izvanredno brzo raste i stišava se, što mu daje stanoviti atraktivni prizvuk, namjesto onoga poželjnijeg, realnoga, bližega stvarnom stanju stvari. No, dakelo od toga da se zvuk CD-1 zbog toga može i smije označiti i opisati koloriranim ili preeufoničnim. Uz spomenute elemente, zvuk s ovim CD playerom u sustavu ipak po svemu ima neutralne, mada ne i hladne i analitičke osobine.
I zato, iako se to ne smije doslovno prihvaćati, u zvuku CD-1 više će uživati ljubitelji svih drugih glazbenih rodova nego oni koji preferiraju slušanje klasične glazbe. Jer u ostalim rodovima više će do izražaja doći brzina, okretnost i nadsve atak koje CD-1 gotovo besprijekorno točno iznosi. Zbog svega toga sigurno ja da će CD-1 naći brojne poklonika načina kako on reproducira zvuk. Doda li se tomu pouzdanost u radu, odlična izrada, softverska nadogradivost putem RS-232 priključka i odličan uporabni kompofor, vrlo je umjesno pitanje što bi to trebao imati i kako bi trebao zvučati CD player koji stoji više od Lyngdorfova CD-1. Što ne znači da je CD-jedan najbolji player u svojem cjenovnim razredu (pa i šire). On je jednostavno poseban. Dovoljno kvalitetan da mu zvuk zavoli svatko, ali i sasvim poseban i drugačiji od suparnika tako da se može svidjeti publici koja od CD playera traži - "upravo takav zvuk".



INFO BOX

Lyngdorf CD-1
Cijena: na upit

Ustupio:
Audio Art
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Izrada, ustroj, uporabni komfor, nadogradivost, zvuk u cjelini, posebno brzina, okretnost, bešumnost i iznošenje dinamike.
moglo bi bolje
Manja nepreciznost u prikazivanju i ocrtavanju detalja, atraktivnost izraženija od prirodnosti.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: Prostorna akustika
- nasred
Forum: Računala i audio
- Računala kao transport
Forum: Predstavite se
- Bogdaj

UPRAVO SE ČITA


Homegrown Audio - X16 & Super Silver
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnički i Interkonekcijski kabel
napisao: Erden Radončić
Studio Lab HES T30
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Samostojeći zvučnik
napisao: Igor Sabljak
IFA 2006.
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Daniel Modrić
NAD M3
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: Milan Rupić
Top Audio & Video Show - Milano 2006
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Hi-Fi sajam, Reportaža
napisao: Daniel Modrić

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u