Hi-Fi

pretraga  


Triangle Antal EX - Audiofil - feel the sound -

Triangle Antal EX

Slične najboljima


Kad se korisnik suoči s dvije pogoleme kutije na kojima piše da je u njima po jedna Trinagleova Antal EX zvučnička kutija, teško da se neće, ne bez straha, zapitati: "Pa, kud' sam ja to gledao!?" Svatko, naime, tko je doživio samo virtualni susret s Antal EX zvučničkim kutijama, imat će dojam da pred njim stoji neki drugi, puno gabaritniji model. Čak i oni koji su imali izravni kontakt s ovim zvučničkim kutijama neće baš spokojno gledati u ogromne kartonske kutijetine...
Kad se, međutim, ambalaža otvori, sve sjeda na svoje mjesto. Unutar svake kutije je baš ono što je naručitelj želio i tražio - po jedna elegatna, vitka i visoka zvučnička kutija. A to što bi u jednu ambalažu mogle prilično komotno stati dvije zvučničke kutije, to je druga priča. No, u Triangleu, sve govori u prilog tomu, drže da sigurnost igra veliku ulogu u cijeloj priči. Što znači da će rađe više potrošiti na transport i robu sigurno dopremiti kupcu, nego se suočiti s njihovim prijekorima i tugom zato što im je žudno željeni primjerak kućne audioopreme isporučen oštećen ili polomljen. A Antal EX su tako dobro spakirane da teško da bi se oštetile ili polomile i kad bi pale iz niskoletećeg aviona...

Na tragu najboljih

Antal EX najveće su zvučničke kutije u Triangleovoj Esprite EX seriji, trećoj od sedam serija koliko ih renomirana francuska tvrtka specijalizirana za proizvodnju zvučničkih kutija u ovom trenutku ima u svojem proizvođačkom portfelju, ne brojeći u to zvučničke sustave za ugradnju u zid ni subwoofere. Što znači da su sasvim blizu njihovoj vrhunskoj seriji Magellan, što pak u konačnici znači da su u proizvodnji modela koji je čine obilato korištene spoznaje, materijali i rješenja koja su Magellan zvučničke kutije dovele u sam svjetski vrh kvalitetnih zvučničkih kutija. Antal EX slijede Antal zvučničke kutije, trostazni model, nastale prije desetak godina i po svemu bitno različito izgledajuće i gotovo sasvim sigurno značajno drugačije zvučeće (premda taj model nismo imali prilike čuti) od suvremene EX inačice. I Antal EX kutije su trostazne, ali s četiri zvučničke jedinice na prednjoj ploči.
Na vrhu je novi TZ2500 visokotonac, čiji je ustroj jedna od posljedica rada na Magellan projektu. Uvjerljivog izgleda, jedinica je masivna, sa zaštitnom komorom iza membrane i s faznim korektorom u sredini membrane. Pri njezinom dizajniranju velika je pozornost bila posvećena povećavanju rasapa i širenju zvuka u prostor, ali i što boljem nošenju sa složenim dinamičkim skokovima.
Ispod nje je nova srednjotonska jedinica, serijske oznake T13F84MD1. Dio na kojem se u njezinom razvoju najviše radilo je motorni mehanizam koji je iznimno lagan i fleksibilan, ali i dovoljno moćan da postojano i precizno pokreće eksponencijalno profiliranu membranu od celuloznih vlakana koja je s masivnom, krutom i na vibracije prilično neosjetljivom košarom spregnuta dvoslojnim impregniranim platnenim ovjesom. I srednjotonska jedinica ima fazni korektor u sredini membrane, na mjestu gdje konvencionalno ustrojene jedinice imaju poklopac koji štiti pokretni mehanizam od ulaska prašine, ali neme zaštitnu komoru iza membrane.
Na dnu kutije, iznad velikog bas refleks otvora, su dvije istovjetno izgledajuće bas jedinice oznake T16EF100SGC1. Njihova membrana od staklenih vlakana, lagana i kruta, povezana je s moćnim pokretnim mehanizom koji osigurava njezino točno gibanje i pri naletu vrlo složenih i jakih bas frekvencija.
Antal EX su visoke (1080 mm, bez postolja), razmjerno uske (200 mm) i prilično duboke (355 mm) kutije. To i broj jedinica ovješenih na prednju ploču navodi na zaključak da su kutije sigurno prilično podložne vibracijama. Da bi se pojava neželjenih vibracija svela na minimum, unutar kabineta su tri upornice, s time da je ona najviša puna, dijeleći zapravo volumen kutija na dva dijela, štiteći "leđa" srednjotonske jedinice (koja nema zaštitnu komoru iza membrane kao visokotonska) od upliva moćnih i robustnih bas frekvencija, osiguravajući tako njezin nesmetani i nenarušeni rad. Općenito, borbi protiv vibracija kabineta i smanjivanju posljedica interakcija zvučničkih jedinica i prednje ploče, kod Esprit EX serije zvučničkih kutija posvećena je zavidna pozornost. U najvećih, Antal EX, posebno. Zato je broj korištenih upornica, njihov izgled i posebno položaj izmno pomono proračunat kako se ne bi dogodilo da kabinet bude sasvim mrtav i kao takav uzročnik tupog, nezanimljivog i plošnog zvuka. A naći mjeru između takvog čega i gubitka kontrole koja vodi u posvemašnu koloriranost zvuka sve je samo ne jednostavno. Velika pomoć u tome je primjena laserske akcelerometrije kojom je moguće precizno locirati točke na kojima dolazi do pojave vibracija kao i uočiti frekvencije na kojima se vibracije javljaju odnosno koje ih uzrokuju.
Da se, pak, vibracije iz poda ne bi prenosile u kutije i da bi one nastale u kutijama što učinkovitije bile sprovedene u pod, Antal EX imaju postolje odvojeno od kabineta, u čije se dno uvrću četiri masivna šiljka posediva po visini. Potonju mogućnost valja iskoristiti da bi se isijavanje zvuka iz visokotonca čim bolje uskladilo s visinom uha slušatelja kad sjedi na mjestu za slušanje.
Na dnu stražnje stijene zvučničkih kutija, nasuprot bas refleks otvoru, je razmjerno složena skretnica s "rezovima" na 250 i 2500 Hz, dakle, na prilično kritičnim točkama unutar frekvencijskog spektra.

Ovisnost o položaju

Antal EX mogu biti postavljene prilično blizu stražnjeg zida, ali bi ih bilo dobro držati podalje od bočnih stijena. Ako to ne može biti barem 50 cm, trebalo bi ih nešto jače zakrenuti prema slušatelju kako bi se izbjeglo "istovremeno" dolaženje izravnog i odbijenog zvuka (posebno iz visokotonaca) do slušatelja i netočnog prikazivanja prostornih dimenzija zvuka. Kad se položaj kutija u sobi dobro "potrefi" sa sobnom akustikom, a do toga s Antal EX nije baš tako lako doći (ali je moguće!) tada zvukovna slika djeluje vrlo nadahnjujuće i nadasve privlačno i animativno. Njezina širina je veća od dimenzije "ograničene" vanjskim bočnim stranama kabineta, dubina (pogotovo ako su kutije barem 1 m odmaknute od stražnjeg zida) zavidna, a visinska perspektiva sasvim jasno iznesena. Ni odnosima unutrar slike nije bilo moguće naći većih prigovora. Slika je bila transparetna, bez uočljivih koprena koje bi zastirale pojedine instrumentalne skupine ili redove, tako da slušatelj može bez poteškoće steći uvid u oblik i raspored izvođačkog tijela. Unutar skupina sličnih instrumenata nije bilo one diferenciranosti koja resi vrhunske zvučničke sustave, ali Antal EX su prilično točno iznosile individualnost i smještajnu autonomnost svakog pojedinog instrumenta. Istina, bolje onih bližih prednjoj rampi bine nego onih udaljenijih.
O kvaliteti smještaja u prostor, ali i o sposobnosti pojačala da kontrolira zvučnički sustav, u mnogome će ovisiti i kvaliteta reprodukcije bas frekvencija iz Antal EX kutija. Znaju to dobro i u Triangleu. Zato su bas "odrezali" na 40 Hz. Pametno. Naime, iako bi kutije te zapremine mogle reproducirati i niže frekvencije, to bi uzrokovalo puno više problema nego donijelo koristi. I ovako s basom nije sve išlo bez problema. Čak i u idealnom položaju u prostoru u kojem su testirane, bas frekvencije Antal EX kutija nisu na dnu spektra bile do kraja konzistentne. Bilo je tu pri naletu snažnijih akorda lelujanja i gubitka kontrole. Međutim, sve iznad ekstrema zvučalo je začudno ugođeno, brzo, okretno i točno. Zapravo, dobro snimljena glazba manjih sastava (poglavito onih jazz) fino je zvučala i na samom dnu spektra kojeg Anlal EX mogu iznijeti, a rečeni problemi se javljaju samo pri reprodukciji složenijeg štiva iz klasičnog repertoara, poglavito orguljaške glazbe kao i one iz simfonijske kajdanke 20. stoljeća. U tom kontekstu gledano, malo tko će s ovim zvučničkim kutijama doživjeti spomenute probleme i uočiti navedene mane. Pogotovo ako ih spregne s moćnim pojačalom, preko 100 W, koje dobro izlazi na kraj s impedancijskim nepodopštinama zvučničkog sustava (iako prema tehničkim podacima Antal EX s nazivnom impedancijom od 8 ohma i minimalnom od 3.4 ohma ne bi trebale biti samtrane baš složenima za nadziranje).
U srednjotonskom dijelu spektra sve je bilo u redu. Ništa se posebnoga nije isticalo, ni uvjerljivošću niti nedostacima/izostacima. Spoj s bas područjem izveden je precizno pa tragova skokovitih prijelaza nije bilo. Donji dijelovi srednjotonskog spektra jesu bili nešto naglašenije topli, ali u granicama normalnoga, tako da su zvučali protočno i pitko. I što je najvažnije, vrlo su dobro prenosili ugođajnost glazbenog teksta kao i prostora u kojem je glazba izvođena tijekom snimanja. Pogotovo ako je to bila koncertna dvorana.
Na vrhu spektra slična priča kao i u području niže. U visokim tonovima očitovalo se puno detalja, dobro profiliranih, mada ne filigranski cizeliranih, uravnoteženost tog dijela spektra u cjelini i srođenost s ostatkom spektra bila je bolja nego u mnogih kutija tog razrada, a otvorenost zvuka ni u jednom trenutku nije prelazila u eksces. Zapravo, otvorenost je bila taman tolika da bude fina protuteža ipak nešto punijem i naglašenijem basu.
Dinamički, Antal EX nisu najeksplozivnije zvučničke kutije među onima koje smo do sada tetirali u tom cjenovnom razredu i te veličine. To, međutim, ne znači da imaju nekih velikih mana. Opet, može li pojačalo s njima lako izlaziti na kraj, reprodukcija dinamičkih otkona bit će sasvim točna. Ne bude li tako, moguće je osjetiti stanovito usporavanje, poglavito na makroskali, kad se reproducira "velika" glazba. Inače ne.
Svi oni koji budu znali i htjeli iz Antal EX izvući ono što te kutije mogu, i pogotovo spregnu li ih s kvaltetnim pojačalom (i kabelima koji su "legli", dakako) bit će zvukom iz njih jako zadovoljni. Bogme i ljepotom njihove pojavnosti.
P.S. Ove kutije su odličan primjer da bi se pokazalo kako je audiokomponente ponekad vrlo teško objektivno ocijeniti. Naime, ne bi bilo pogrešno ni da su Antal EX dobile četiri zvjezdice za performanse, kao što nije krivo ni što u ocijenjene kako jesu. Međutim, postavlja se pitanje tumačenja pojedine ocjene. Naime, po mišljenu ovog autora, kad se dobije pet zvjezdica za performanse i četiri za odnos cijene/kvalitete, to znači da uređaj u okviru svojeg cjenovnog razreda maksimalno udovoljava najvećem broju relevantnih paremetara, ali da se u tom cjenovnom razredu mogu naći i bolji primjerci. Međutim, kod zvučničkih kutija značajan obol u cijeni, ali i veliki utjecaj na konačnu kavlitetu zvuka, imaju i njihove dimenzije. Kad se potonje uzme u obzir, onda Antal EX imaju puno manje konkurenata i njihova je ocjena još preciznije determinirana. Kad su, pak, performanse ocijenjene "četvorkom", a cijena/kvaliteta je polučila "peticu", to po mišljenu potpisanog znači da uređaj nije baš u svim elementima postigao ono što se načelno smatra "odličnim", ali da u tom cijenovnom razredu ima jako malo konkurenata koji to mogu učniti bolje. I sve dok nema više elemenata kojima bi se detaljnije raščlanjivali i pojedinačno ocjenjivali najznačajniji elemanti i svojstva zvuka svakog pojedinog uređaja i dok je ocjena ovako kumulativna, teško ju je fino nijasnirati i dozirati. Jer, to vjerujem da svi znaju, na skali od jedan do pet, razlika između četvorke i petice je čitavih 20 posto. A to, bogme, nije malo!



INFO BOX

Triangle Antal EX
Cijena: 10.990,00 kn

Dimenzije 1080 x 200 x 355 mm
Težina 49.5 kg
Konfiguracija 3-sistemski, bas reflex
Osjetljivost 91 dB
Impendanca 8 Ohma
Frekvencijski raspon 40 - 20000 Hz
Preporučena snaga pojačala Do 120 W
Konektori Bi-wire

Ustupio:

Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 95%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 98%


pozitivno
Uravnotežen zvuk, dobra reprodukcija prostornih osobina, izgled, izrada.
moglo bi bolje
Slabija kontrola najdubljeg basa, manja dinamička nepreciznost kod izvođenja velike glazbe.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- SH transport
Forum: Prostorna akustika
- Apparatus Room
Forum: CD i ostali mediji
- Nostalgija
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: Live
- Najave koncerata i festivala
Forum: Prostorna akustika
- Amigova soba
Forum: Prostorna akustika
- nasred
Forum: Računala i audio
- Računala kao transport

UPRAVO SE ČITA


Rotel - RA-1062
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac
KEF Q 4
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: Darko Brlečić
Prezentacija Audio Epilog - Osijek
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija
napisao: Dalibor Bauernfrajnd
Sound News - Falcon
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Monitorski zvučnik
napisao: Darko Brlečić
Karan Acousics - KAI-180
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac

POSLJEDNJE NOVOSTI


JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu
Klipsch Heritage One / Three / Sixes
Hi-Fi Radionica na Zagerb Audio Video Show-u