Hi-Fi

pretraga  


Dynaudio DM 2/10 - Audiofil - feel the sound - Zvučničke kutije

Dynaudio DM 2/10

Kvaliteta za mase


Koliki su se audiofili načekali i kakve su sve bravure različitih vrsta morali izvoditi - pritom nerijetko podnoseći prijekore bližeg i daljnjeg socijalnog okruženja - da bi se dokopali željenog komada kvalitetne audioopreme. A među tim žuđenim komadima audioopreme zasigurno su bile i Dynaudijove zvučničke kutije.
Renomirana danska tvrtka specijalizirana za proizvodnju najkvalitetnijih zvučničkih kutija svoje brojne poklonike i sljedbenike svoje audifilozofije već odavna ima i u nas. Dynaudijove zvučničke kutije na našem tržištu imaju status sličan Volkswagenovim autombilima - cjenjene su zbog precizne izrade, radne pouzdanosti, držanja cijene. I zato, iako u kvalitativnim razredima u koje spadaju pojedine Dynaudijove zvučničke kutije ima modela koji koštaju manje od Dynaudijovih, većina onih koji su se ikada susreli s Dynaudiojovim kutijama ili ih posjedovali, odlučit će se za njih. Kao što će i većina ovdašnjih kupaca automobila rađe kupiti golfa nego, recimo, jeftiniju mazdu iste klase. Iako se o razlici u kvaliteti današnjih mazda i golfova može itekako raspravljati i iako golf neće iz usporedbe izaći kao nesporni pobjednik, kad se uspoređuju Dynaudijove zvučničke kutije i ostale u klasi, danski odličnici će izaći pobjednicima u srazu s većinom suparnika u svojem kvalitativnom razredu.

Brdo k Muhamedu
Međutim, dobar dio ljubitelja kvalitetno reproducirane glazbe nikada neće imati toliko novaca da si priušti Dynaudijove zvučničke kutije ili kutije sličnih kvalitetnih brandova. Baš kao što mnogi ljudi nikad neće imati novaca za golfa. Ili će jednostavno zaključiti da im se takva investicija "ne isplati". Znaju za to dobro i u Dynaudiju. I zato su svoje prilično kruto shvaćanje kvalitete - koja bi se sasvim dobro mogla opisati onom otrcanom frazom da je "samo najbolje dovoljno dobro" - odlučili na tren potisnuti i odstupiti za korak s čvrsto utabanog puta. Upravo zato DM 2/10 nećete naći ni u jednoj od Dynaudijovih standardnih serija (Audience, Focus, Contour, Confidence, Evidence...) već pod stavkom "Special Models" u kojoj se nalaze jubilarni modeli (poput Special Twenty Fivea), dizajnerski modeli (poput Saphirea), posebne inačice poznatih modela (poput Audiencea 52 SE i 72 SE) i napokon DM2/10, koje bi se mogle svrstati u podskupinu "Dynaudio za mase". Ovo "za mase" je, doduše, malo pleonastički rečeno, ali DM 2/10 su zaista najjeftinije zvučničke kutije u trenutnom Dynaudijvom programu, napravljane upravo da budu - jeftine. Što znači da su u Dynaudiju nastojali prići kupcu, a ne, kao do sada, čekati da on upre sve snage ne bi li se dokopao kojeg od njihovih proizvoda.
Jeftino kod Dynaudija, međutim, ne znači i slabije kvalitetno. Dobro se zna da se u izradi svakog audiouređaja može prilično uštedjeti, a da se pritom značajno ne naruši njegova konačna kvaliteta. Tako je kod izrade DM 2/10 najprije izostavljen skupi prirodni furnir na kabinetima čiji izostanak ni izdaleka ne djeluje toliko na pogoršanje zvukovnih kvaliteta koliko pridonosi smanjivanju cijene. Takva puno manje osjetljiva oplata, na drugu stranu, čini DM 2/10 uporabljivim u puno širem spektru ambijenata (instalacijskim sustavima, smještanju u regale ili na police, u kućnom kinu kao stražnji zvučnici, pa čak i u kafićima, trgovinama, uredima...), a ne samo u "strogo kontroliranim" uvjetima dnevne sobe i smeštanju na odgovarajuće stalke. I to bi, na prvi pogled, bilo sve ono lako uočljivo po čemu se DM 2/10 razlikuju od drugih, skupljih Dynaudijovih malolotražnih zvučničkih kutija. Međutim, i zvučničke jedinice su drugačije od svih onih koje se nalaze u skupljim modelima. Naravno, i u DM 2/10 su vlastite Dynaudijove jedinice prepoznatljiva izgleda i od kvalitetnih sastojaka, a ne neke kineske, tajvanske i sl.

Sastojci
DM 2/10 su, rečeno je, malolitražne, dvostazne zvučničke kutije izrađene po svim uzusima i standardima koji su Dynaudijove kutije doveli na današnju poziciju. Malolitražne možda i nije najbolja riječ za opisati veličinu zapraminu ovih kutija. Naime, po "bookshelf" mjerilima 28 litara je ipak dosta više od uobičajenog standarda. Prednjom pločom debelom 25 mm dominira neobično velika bas/srednjotonska (više bas nego srednjotnska, reklo bi se!) jedinica s MSP (magnezijski silikatni polimer) membranom promjera 254 mm. I membrana visokotonske jedinice, platnena, kupolasto oblikovana, s 28 mm nešto je veća od membrana jedinica obično nazočnih u zvučničkim kutijama manjih dimenzija. Bas refleksni kabinet protiv vibracija je ukrućen upornicama, a njegova je vanjština oblijepljena visokokvalitetnim umjernim furnirom nijanse mahagonija. Osim što lijepo izgleda, ovakav finiš je idealan da kutije zaštiti od upliva uvjeta u kojima bi (između ostakih) trebale raditi (kafići, trgovine, restorani...). Osjetljivost DM2/10 je solidna, 89 dB, a nazivna impedancija 4 ohma, ispod kojih nikada ne pada. Masa jedne kutije je 12.8 kg, a dimenzije 450 x 275 x 345 mm.

Zvuk skuplji od cijene
Sva iskustva koja smo do sada imali s Dynaudijovim zvučničkim kutijama govore o tome da njihov uvodni tretman, postupak od vađenja iz neraspakirane ambalaže i početnog podešavanja, pa do konačnog ugađanja u prostoru i ozbiljnog slušanja, traje prilično dugo. Ni DM2/10 nije trebalo puno manje. No, ipak ne toliko koliko njihovim skupljim rođakinjama. Nakon dvadesetodnevnog razdoblja od po 10 sati neprekidnog rada dnevno, kutije su mogle biti podvrgnute pomnom ispitivanju zvukovnih dometa.
Premda se u audiu predumišljaja valja kloniti kao vrag tamjana, čak i slušatelji pripremljeni na to ostaju pomalo iznenađeni kad umjesto tehnicistički dotjeranog, analitički točnog i naglašeno preciznog zvuka, kakav inače karakterizira većinu Dynaudijovih zvučničkih kutija, začuju zvuk koji je u dobrom dijeku svojih osobina dosta drugačiji od "očekivanog". Bio je prilično taman, zagasit, naglašeno topao, ali i prozračan, nadasve rafiniran i u cijelosti precizno izbalansiran. Sasvim očekivano blago preziraženo niskotonsko područje - ali ravnomjerno, od vrha do dna - i sitna doza tople koloracije u vezi s time, zametnut će trag koji vodi k zaključku da se i ovdje radi od Dynaudijovim zvučničkim kutijama.
Dynaudijove se zvučničke kutije nikada nisu isticale raskošnom osjetljivošću, a ni DM 2/10 u tomu nisu drugačije. No, usprkos tomu, nije ih bilo teško pogoniti srednjejakim pojačalom (100 W na više), usprkos razmjerno niskoj nazivnoj impedanciji. A to se sigurno ima zahvaliti njezinoj postojanosti i ne padanju ispod nazivna vrijednosti. Zbog nešto naglašenijeg bas područja, ovim će kutijama najbolja odgovarati kvalitetno tranzistorsko pojačalo, koje i ne mora biti maestralno masivno u basu, ali mora biti precizno, imati profinjeno srednje i visokotonsko područje, odličnu uravnoteženost po cijelom opsegu i mogućnost rada na niskim impedancijama (ali ne nužno ispod 4 ohma!) uz potpunu kontrolu zbivanja na terenu. Sa slabijim pojačalima čija načelna kvaliteta nije upitna, DM2/10 mogu zazvučati nešto sporije, a javi li se osjetniji manjak snage, čak i lijeno, s prevelikim, pa i, pri reprodukciji masivnijih akorda i glasnijeg slušanja, nedefiniranim basom. Međutim, čak ni tada neće biti narušen sklad i filigranska cizeliranost srednjeg i visokotonskog dijela tonskog spektra. Taj dio palete možda ne može ponijeti epitet vrhunskoga i besprijekornog zbog sitnog nedostatka otvorenosti i prozračnosti u gornjem dijelu srednjeg i u najvišim područjima visokotonskog spektta, ali da se radi o reprodukciji kakva se rijetko sreće kod zvučnika te cijene, to je van svake sumnje. Srednje i visokotonsko područje kako ga iznose DM2/10 najbolje bi bilo okarakterizirati kao umirujuće, ali dovoljno uzbudljivo, uglađeno, ali ne dosadno ili zamorno, neutralno, ali ne bezlično. Da bi se osjetile sve mogućnosti DM2/10 u visokotonskom području, potrebno je da slušateljeva uha budu točno u razini visokotonaca. Iako se, zbog širokog rasapa visoktonca, informacije iz visokotonskog spaktra mogu čuti i kad zvučnici nisu apsolutno precizno postavljeni po visini u odnosi na slušatelja, ipak se samo tako može u cijelosti doživjeti punoća, preciznost, izrađenost i prezentnost svih elemenata visokotonskog područja i naglašena prozračnost. Usprkos globalno tamnoputom ili boljerečeno, zagasitom, neagzaltiranom, tonskom karakteru DM 2/10 zvučničkih kutija, zvuku što je iz njih dopirao nije manjkalo detelja. Potezi gudalom pri reprodukciji solo čela bili su krajnje rezolutni, tiranje žica pod malim koncertnim bubnjem naglašeno prirodno intenzitetom i koloritom, protok zraka preko ventila puhačkih instrumenata i njihov mehanički štropot (poglavito pri reprodukcijiclose mikeing snimaka) jasno čujan, udari batića po žicamna klavira prezentni, atak po zvonu precizan, a sraz nokata i žica na gitari energijom nabijen... Sve to, i još ponešto moglo se lako uočiti na svakoj dobroj snimci na kojoj je zabilježeno, uz naglašenu brzinu, atak i tajming kroz cijeli frekvencijski spektar.
DM 2/10 vrlo rezolutno iznose sitne razlike između snimaka. Nije li snimka dobra, neće je, poput nepotkupiva suca, propusiti prokazati. Skrivanja i zataškivanja jednostavno nema. Još je ljepši doživaj kada se uoči lakoća s kojom ove zvučničke kutije ocrtavaju zvukovnu razliku između starih i novih instrumenata. Premda postoje vrhunske snimke sa starim instrumentima s kojih se i kroz srednjerezolutne sustave može dokučiti o čemu se radi, DM 2/10 će to omogućiti praktično sa svakom. A blago zagasiti tonski karekter DM 2/10 dat će tom arhaičnim ugođaju dodatnu notu svečanosti i nostalgije. I način iznošenja vokala spada u bolje osobine DM 2/10 zvučničkih kutija. Ma koliko glasno svirale, vokali nikad neće biti zagušeni vlastitim sibilantima, artikulacija će biti zavidno čista i precizna, timbar točan, a gradacija glasnoće realna. Osjeti li se ipak, pri glsnom sviranju, u vršnim trenucima blagi oblik (pre)zasićenosti, prije će za to biti kriva soba nego zvučničke kutije. A kad smo već kod glasnoće, DM 2/10 mogu svirati prilično glasno, ne gubeći profinjenost i preciznost ni u trenucima kada se mnoge zvučničke kutije počinju grčevito boriti da ostanu čitave. Odlično isisjavaju energiju i gotovo da je ne skladište pa su i kutijaste koloracije minimalne. Pri naletu masivnih akorda kabinet vrlo blago, i što je najvažnije, uniformno vibrira cijelom površinom, što također pridonosi vrlo prirodnoj eksplikaciji izvornog instrumentalnog i vokalnog tonskog kolorita. Postojanost kabineta i brzo oslobađanje energije pridonosi i brzini i ritmičnosti reprodukcije, a značajnu ulogu ima i pri slikanju mikrodinamičkih kontrasta.
Zvučna slika koju DM 2/10 podastiru pred slušatelja je široka, postojana, naglašene unutrašnje kohezije i homogena u svakom trenutku eksplikacije. Dubina nije tako raskošna kao kod nekih zvučnika te cijene, premda se ne može govoriti o bilo kakvom nedostatku u iznošenju te zvukovne dimenzije. Slika jednostavno nije bila ekstremno duboka i to je sve. Svi odnosi i interne distinkcije na tom planu bili su gotovo besprijekrono izneseni. Treća pak dimenzija, visinska, bila je izrazito naglašena, što DM 2/10 svrstava u razmjerno maleni broj zvučničkih kutija u tom cjenovnom razredu s kojima se ta prostorna komponenta ne naslućuje nego jasno i točno čuje. Naravno, samo na rijektkim snimkama na kojima je visinska perspektiva zabilježena. Cjelokupna slika bila je slojevita na iznimno prirodan način, s vrlo jasno izraženom reljefnom strukturom. Pri reprodukciji solo instrumeneta, dua ili trija, sve do malih sastava, kvarteta ili kvinteta, zbivanja i interni odnosi što se događali između zvučnika imali su gotovo stvarne proporcije. Slika je bila postojana i izvan sweet sopta tako da se sjedeći i izvan središnje pozicije lako mogla uočiti sjajna separacija unutar slike.
DM 2/10 nisu preosjetljive na pojačalo snage s kojim su spregunute, kao ni kablažu, pa čak ni na osobine sobne akustike. Međutim, kao i uvijek, sinergija puno znači. O nersakidivoj povezanosti zvučničkog sustava, amplifikacije, izvora zvuka i kabela te akustičkih osobina sobe i o presudnom utjecaju njihove usklađenosti na konačni zvukovni rezultat, na treba trošiti riječi. Time se jednostavno treba (poza)baviti.



INFO BOX

Dynaudio DM 2/10
Cijena: na upit

Osjetljivost (2.83 V/1 m) 89 dB
Snaga > 150 W
Impedancija (nominal) 4 Ohm
Masa 12.8 kg
Dimenzije (W x H x D in mm) 275 x 450 x 345

Ustupio:

Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Cijena, ukupna kvaliteta zvuka, izrada, svestranost primjene
moglo bi bolje
Nešto slabije izražena dubinska dimenzija zvuka

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Uradi sam
- Strujni kabel
Forum: Dodatni pribor
- Zvučnički terminali za Quad 11L2
Forum: Retro audio
- Kazetofoni
Forum: Audio komponente
- Denon PMA 1510 AE - problem
Forum: CD i ostali mediji
- JAZZ KLUB
Forum: Audio komponente
- izvor direktno u amp ili sa preampom
Forum: Predstavite se
- Dobar dan
Forum: Audio komponente
- Multipak 2017

UPRAVO SE ČITA


Prezentacija Robertoshop & Storm
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija, Reportaža
napisao: žac
Kotač na kotač
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Magnetofon kao izvor zvuka u sustavu
napisao: Baxa
Best of JBL & Mark Levinson
Tip članka: Ostalo
Kategorija: Prezentacija, Reportaža
napisao: žac
Simaudio Moon CD 3.3
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: CD player sa digitalnim ulazom
napisao: žac
Acoustic Preference Gracioso 1.0
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučnik
napisao: dM

POSLJEDNJE NOVOSTI


Multipak 2017
Opera Grand Callas
Opera Callas Diva
Anthem STR integrirano pojačalo