Hi-Fi

pretraga  


VPI Scout - Audiofil - feel the sound - Gramofon

VPI Scout

Vrijedan pohvala


Teško da postoji itko tko se nikada nije zapitao kako je moguće da naprava poput gramofona uopće funkcionira i što je to u toj ipak primitivnoj napravi što tako dobro očitava zapis sa isto tako nesavršenih vinilnih ploča. Možda takva pitanja ne padaju na pamet onima koji se nađu pred kakvim vrhunskim gramofonom koji već svojom masivnom pojavom "sprječava" njihov nastanak. Međutim, kad se iz kutije izvade dijelovi gramofona kao što je VPI-jov Scout, onda su gornja pitanja jednostavno neizbježna.
Kurikulum tvrtke VPI je ponešto drugačiji od većine drugih proizvođača gramofona i ručki. Naime, tvrtka VPI je svjetsku slavu i priznanje stekla prije svega proizvodnjom izvrsnih uređaja za čišćenje ploča. Tek nakon toga se vrlo uspješno upućuju u neizvjestan posao proizvodnje gramofonske integracije. Danas je u njihovom programu niz kvalitetnih i prilično različito koncipiranih gramofona, a najjednstavniji i cijenom najdostupniji je Scout s JMW-9 ručkom.

Malo tehnike, malo teorije
Scout/JMW-9 integracija dolazi u razmjerno velikoj kutiji, u prilično primitivnom, ali očito vrlo učinkovitom pakiranju koje čini desetak komada tvrđe spužve. Samu integraciju čine baza gramofona, aktilični tanjur, pogonski motor i ručka. U paketu je i pribor za montažu ručke, okrugli pogonski remen i, naravno, naputci za montažu i korištenje gramofona.
Baza gramofona izrađena je od 3 cm debele medijapanske ploče. Na njezinoj gornjoj strani, otprilike u sredini, nalazi se tzv. obrnuti ležaj. U čemu je prednost takvog dizajna? Prvo, radi se o vrlo tihom ležaju malih tolerancija. Drugo, kuglica ležaja se nalazi ispod ploče na tanjuru. Treće, pogonski remen okreće tanjur točno po sredini ležaja umjesto par centimetara više ili niže od središta. Zahvaljujući tomu, ne javlja se nikakvo kolebanje i teturanje tanjura pri vrtnji. A to je presudno da bi ručka sa zvučnicom mogla točno iščitati informacije iz brazda ploče. Na ležaj se natiče tanjur izrađen iz jednog komada poluprozirnog akrilika, debelog 3.3 cm, dakle debljeg i od same baze gramofona. Na njegovom obodu nalazi se nekoliko plitkih brazda čiji rubovi nisu sasvim glatki što omogućava bolje nalijeganje i kontkt pogonskog remena i tanjura. U gornjem desnom kutu baze je postolje za ručku. No, nije to samo postolje. To je i dio ležaja ručke. Naime, JMW-9 je koncepcijom uni-pivot ručka, što znači da se ležaj sastoji od jedog šiljka (koji se nalazi na postolju/bazi ručke), i čašice koje se nalazi na kraju same ručke. Teorijski, to je sjajna zamisao, jer zbog kontakta baze i ručke u samo jednoj točki, u tako koncipiranim ležajevima gotovo da nema trenja, a to je iznimno važno da bi se ručka mogla slobodno i nadasave točno kretati kroz brazde utisnute u površinu vinilne ploče. No, zbog tako "labavog" kontakta nije baš lako održati točno kretanje ručke kroz brazde, jer zbog velike brzine kojom igla putuje kroz brazde ploče, može doći do gubljenja kontakta šiljka i čašice što neminovno vodi u izobličenje zvuka. Nećemo ovdje više teoretizirati o prednostima i manama uni-pivot koncipiranih ručki, jer bi nas to predaleko odvelo i udaljilo od središnje teme. Ipak, valja reći, da je JMW-9 ručka ocijenjena vrlo dobro u svjetskom audiotisku, a takvom se pokazala i na našem testu.
Uni-pivot koncepcija ručke, bez obzira na sve, prihvaćena je i priznata i ne izaziva prijepore. Druga je priča, međutim, s tzv. anti-skatingom, odnosno protukliznom silom i potrebom njezine primjene. Klizna sila nastaje zbog frikcije koja se javlja između vrha igle i brazde ploče, izazivajući vektorsko gibanje ansambla ručka/zvučnica prema središtu ploče (to nije centripetalna sila!). Svi koji su ikad koristili gramofon znaju da kad se ručka sa zvučnicom spusti u prvu (ili bilo koju!) brazdu ploče, da cijeli ansambl naglo krene prema središtu ploče. Naravno, slijedna/gazna sila kojom igla zvučnice upire u bokove brazde ploče sprječava da ta klizna sila izbaci iglu iz brade i "zakuca" cijeli ansambl u osovinu tanjura. To znaju svi oni koji su ikada koristili ploču glatkih površina u koje nisu utisnute brazde. Dakle, uopće nije prijeporno javlja li se klizna sila. Nije prijeporno ni to da usljed te sile obadvije brade ploče nisu jednako "pritisnute" bokovima igle zvučnice, što znači da se dva kanala stereo zapisa ne očitavaju jednako. I zato većina proizvođača nastoji kompenzirati tu silu, želeći "povući" ručku sa zvučnicom malo prema obodu ploče i održati je okomitom na brazdu, podjednako opterećujući oba njezina zida. No, svi oni vrlo dobro znaju da to nije u cjelosti izvedivo. Razlog je samo jedan - ta sila nije postojana i ni u jednom trenutku od početka do kraja ploče nije ista zbog promjene brzine kretanja zvučnice kroz brazde kao i zbog dinamičke strukture glazbenog zapisa.
Upravo zbog toga do danas je izneseno niz teorija o potrebi odnosno nepotrebi kompenzacije te sile, što kliznu silu čini jednom od najteže obješnjivih od svih onih sila koje se javljaju u gramofonskoj integraciji. Ako je suditi po koncepciji najvećeg broja ručki na tržištu, od najjeftinijih do najskupljih, kliznu silu bi trebalo kompenzirati. To je vidljivo po tomu što velika većina ručki ima neku vrstu anti-skating mehanizma. A ima ih zaista različitih i maštovitih…

Međutim, postoji i mali broj ručki koje nemaju mehanizam za kompenazaciju klizne sile. JMW-9 jedna je od takvih. U VPI-ju tvrde da svaki anti-skating mehanizam narušava zvukovnu kvalitetu reproduciranog predloška. To su zaključili, kažu, tako što su slušali niz gramofona s ručkama koje imaju anti-skating mehanizam i zaključili da daju najbolji zvuk onda kad im je taj mehanizam isključen, odnosno protuklizna sila postavljena na ništicu. Ali, nota bene, klizna sila postoji! I treba je na neki način kompenzirati. Svi znaju, pa tako i u VPI-ju, da kabeli koji vode signal od zvučnice do (pred)predpojačala također izazivaju pojavu frikcije. Neki od njih su tako kruti da i sami vuku ručku u suprotnom smjeru od djelovanja klizne sile. I baš tu činjenicu iskoristli su u VPI-ju pri konstrukciji JMW-9 ručke. Za razliku od većine ručki koje imaju neku vrstu mehanizma za kompenzaciju klizne sile čiji se kabeli na vide i završavaju u peteropolnom priključku na dnu ručke (ili su već spojeni s fono kabelom), kod JMW-9 ručke kabeli izlaze iz vrha čašice ležaja i završavaju u metalnom, naravno, peteropolnom priključku koji se umeće u odgovarajuću utičnicu na kutijici na stražnjoj strani drvene baze gramofona na čijoj su stražnjioj strani dva RCA priključka na koje se priključuju interkonekcijski kabeli po želji za sprovođanje signali iz gramofona u (pred)predpojačalo. Sami kabeli iz ručke su tako uvijeni da, tvrde u VPI-ju, sasvim dovoljno kompenziraju protukliznu silu. Ako korisnik misli da je to premalo/previše, može kabele uviti ili odviti tako da priključak na kraju kabela zaokrene za puni krug (360 stupnjeva) u smjeru kazaljke na satu ili suprotno od toga. Ne može promašiti, jer i priključak i utičnica na sebi imaju crvenu točku i samo kad se one poklope priključak može ući u utičnicu.
Svima je jasno da VPI nije ovdje izmislio toplu vodu i riješio problem nepostojanosti protuklizne sile. Uvijeni kabel će vući ručku suprotno od djelovanja klizne sile istom jačinom, baš kao i anti-skating mehanizam. Međutim, prednost VPI-jevog rješenja je u tomu što na JMW-9 ručki nema mehenizma, odnosno sklopa čiji dijelovi, hoćeš-nećeš, više ili manje vibriraju. A to je nešto najmanje poželjno što se na ručki može i smije pojaviti. Međutim, sam kabel nije dovoljan da bi se igla precizno kretala kroz brazde. Kod tako koncipiranih ručki potrebno je do stanovite mjere povećati i slijednu/gaznu silu ansambla ručka/zvučnica. A to pak, u neku ruku, znači i povećano habanje ploča. Gramofonska integracija, rekli smo, daleko je od savršenosti. I uglavnom funkcionira po onoj narodnoj - dobiješ na mostu, izgubiš na ćupriji. No, rekli smo da usprkos tomu (kvalitetne) gramofonske integracije sjajno reproduciraju informacije utisnute u brazde vinilnih ploča. Ocjene koje je VPI Scout gramofon dobio na brojnim testovima u niz svjetski relevantnih audiočasopisa govore da smo imali na testu zaista izvanserijski proizvod. Koji načelno nije jeftin, ali predstavlja odličan odnos uloženog i dobivenog. Pa da vidimo što smo doživjeli tijekom višetjednog druženja s njime.

I ponešto o podešavanju i zvuku
Baza gramnofona na dnu ima četiri velike, aluminijske, konusno oblikovane, po visini podesive nožice. S njima se ne bi trebalo puno igrati ako korisnik ima kvalitetnu zidnu konzolu koja je sasvim vodoravna. A trebao bi je imati svatko tko koristi ili tek misli koristiti gramofonsku integraciju. Jer njezine prednosti su višestruke, a doprinos kvaliteti reprodukcije ogroman. Na lijevoj strani baze je utor u koji ulazni odvojeni pogonski motor. To što je motor odvojen od baze ima jednu dobru osobinu - nema mehaničkog kontakta baze i motora, pa tako ni prijenosa vibracija motora na bazu i dalje u ručku i zvučnicu. No, ima i jednu lošu stranu. Naime, da bi se ostvarila odgovarajuća sila kojom motor preko pogonskog remena mora okretati tanjur i održavati postojanu i preciznu brzinu njegove vrtnje, nužno je da motor bude na propisnoj udaljenosti od tanjura, tako da pognski remen ne bude ni labav niti prezategnut. O tomu u Korisničkom priručniku postoje vrlo precizni naputci. Isto je i s podešavanjem geometrije ručka/zvučnica pri čemu se korisnik služi pametno riješenim protraktorom kao i priručnim sredstvima poput dugačke šibice za paljenje kamina/roštilja koja pomaže pri podešavanju azimuta ručke/zvučnice ili pak podloškom za kompjuterskog miša koji se perporučuje postaviti pod pogonski motor da bi se smanjlo prenošenje njegovih vibracija na podlogu na kojoj stoji gramofon. Sve u svemu, podešavanje Scout gramofona je vrlo jednostavno, zabavno je i na traje predugo. A ono nakon toga je još je puno zabavnije i poželjno da traje što dulje i bude što češće.
Prvo što vašeg izvjestitelja zanima kod prvog slušanja gramofona nakon podešavanja je da li svi tehnički parametri dobro funkcioniraju - vrti li se tanjur preciznio, ima li tragova kolebanja zvuka ili zavijanja, kako se nosi s mehaničkim i akustičkim podražajima, imali izobličenja usljed neprecizno podešene geometrije ručka/zvučnica odnosno neodgovarajuće protuklizne odnosno slijedne/gazne sile. Sve ove nužne parametre Scut je odradio u maniri punio skupljih gramofonskih integracija nego što je sam. Ako bi se tražila dlaka u jajetu, onda bi se moglo reći da je Scout donekle osjetljiv na snažnije mehaničke podražaje, poput onih kao što je kuckanje prstom po bazi. Tada se kroz zvučnike začuje tupi, potmuli zvuk. Međutim, u stvarnosti, tako jaki udari nikada ne potresaju gramofon. Ipak, to jest stanoviti signal da je gramofon osjetljiv na meheničku povratnu vezu. I to se čulo u najdubljem basu koji nije bio tako ugođen, precizan i čvrst kao s vrhunskom gramofonskom integracijom. Međutim, najveći broj korisnika ovakvih gramofona nema sustave koji tako duboki bas mogu reproducirati tako da tu manu neće ni osjetiti. Ostatak bas spektra zvučao je odlično - okretno, brzo, točno, eksplozivno, ali ne suho i prazno. Bilo je tu dovoljno "mesa" i mase, a nije nedostajalo ni topline i baršunastosti.

S iznošenjem srednjotonskog dijela spektra Scout nije imao (gotovo) nikakvih problema. Sve je teklo glatko, protočno, ujednačeno i logično. Možda Scout "favorizira" puhače u odnosu na gudače, ali mislim da je to stvar ukusa i pristupa stvarima, a ne stvarno stanje stvari. U svakom slučaju, snimke s puhačima zvučale su upečatljivo i primamljivije nego one na kojima puhača nije bilo. Ni s takvim snimkama nije bilo nekih elemenata koje bi trebalo kritizirati, osim što to nije bilo nešto po čemu bi zvuk Scouta trebalo isticati u odnosu na druge gramofone slične cijene. Glasovi su zvučali izrazito prirodno, lijepo oblikovano i artikulirano, bez parazitskih sibilanata i lažne sonornosti.
U najvišem dijelu spektra koji se bešavno nadovezivao na srednjotonski, bilo je obilje fino izrađenih detalja, prozračnosti i nježnih pojedinosti koje su zvuk u cjelini činile zanimljivim i ugodnim za slušanje. Najviši dio spektra bio je blago zatvoren, ali ne toliko da se u njemu ne bi čule nužne pojedinosti. Ipak, to jest detalj po kojem se jeftini(ji) gramofoni znadu razlikovati od boljih i skupljih. Tranzijenti i prijelazi bili su precizno izneseni što je zvuk u cjelini činilo dovoljno otvorenim brzim i vremenski korektnim.
Dinamičke prijelaze Scout je prenosio bez većih poteškoća. Znalo je bili kraćih zastajkivanja kad je trebalo naglo iznijeti skok iz ppp u fff i obratno (što, istini za volju, nije tako često), ali sve ostalo bilo je uredno. U svjetlu cijene Scouta i sličnih mu gramofona i besprijekorno. Ipak, najbolje od svega je način kako Scout integracija iznosi prostorne elemente zvuka. Tu zamjerke nije bilo, čak i da gramofon stoji dvostuko više. Širina slike bila je ograničena samo bočnim zidovima sobe, mada se doimala i širom, dubina je bila izuzetna, sa odlično prikazanim stanjem u orkestu od prednje rampe do najzadnjih redova, a na svakoj snimci koja je sadržavala kvalitetnu informaciju o visinskoj komoponenti zvukovne slike to se vrlo lijepo i jasno dalo uočiti. Sa Scoutom u sustavu zaista nije teško steći dojam nazočnosti orkestra u sobi odnosno svoje osobne nazočnsti u koncetnoj dvorani.
Nije lako obdariti superlativima gramofon čija je cijena oko 12.000 kn (bez zvučnice). To nije mala cijena, ali ni dovoljno velika da bi mogla jamčiti beskompromisnu kvalitetu. Međutim, kad gramofon te cijene u velikom broju elemenata zazvuči kao "veliki" onda je zasita teško štedjeti pohvale. Nisu ih štedjeli ni drugi, pa nećemo ni mi. Ma što tko mislio o tomu…



INFO BOX

VPI Scout

Ustupio:

Audio Art
Mesnička 9, 10000 Zagreb
01/4847-875
www.audiocinema-art.hr
OCJENA
Izrada: 100%

Performanse: 100%

Cijena / kvaliteta: 100%

Ukupno: 100%


pozitivno
Odlična izrada, lako podešavanje, zanimljiv koncept, sveukupna zvukovna prezantacija. Pa, i cijena…
moglo bi bolje
Stanovita osjetljivost na jače mehhaničke podražaje, manji problemi u iznošenju velikih dinamičkih skokova.

NOVO U FORUMU

Zadnjih 8 postova
Forum: Audio komponente
- Dobre SH prilike
Forum: Uradi sam
- Izrada šiljaka i stalaka HOME MADE
Forum: CD i ostali mediji
- Što slušate?
Forum: CD i ostali mediji
- JAZZ KLUB
Forum: Audio komponente
- Oscilacija brzine CD playera
Forum: Audio komponente
- Pojačalo za Concerto Home
Forum: Uradi sam
- Što radim ovih dana
Forum: Predstavite se
- In audio veritas

UPRAVO SE ČITA


Klipsch RB-81
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Zvučničke kutije
napisao: Milan Rupić
Rega Elicit
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Integrirano pojačalo
napisao: žac
Krell KID
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: iPod Dock
napisao: Milan Rupić
Mini-slušalice Klipsch
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Slušalice
napisao: Milan Rupić
Primare A33.2
Tip članka: RECENZIJA
Kategorija: Pojačalo snage
napisao: Milan Rupić

POSLJEDNJE NOVOSTI


Stoljeće točnosti zvuka - 100 godina Ortofona
Nova Monitor Audio Monitor serija
JAMO Studio 8 Series Dolby® Atmos
What HiFi ? nagrade za 2017. godinu